Наскільки великими були чорні діри 4 млрд років тому

Вчені розрахували, який розмір мали надмасивні чорні діри 4 млрд років тому. Вони дійшли висновку, що ці об’єкти були масивнішими, ніж вважалося досі. Це важливо для оцінки того, якими мають бути фонові гравітаційні хвилі.

Надмасивні чорні діри
Надмасивні чорні діри. Джерело: www.cnet.com

Надмасивні чорні діри 4 млрд років тому

Джозеф Саймон, дослідник з Відділу астрофізичних та планетарних досліджень з Університету Колорадо в Боулдері, нещодавно зміг оцінити маси надмасивних чорних дір, якими вони були 4 млрд років тому. Ці гігантські об’єкти розташовані у кожній великій галактиці та є центром її обертання.

Проте досі вчені вивчали переважно зоряні системи в околицях Чумацького Шляху. Це означає, що ми знаємо чорні діри такими, якими вони є сьогодні. Ще є дослідження зовсім вже далеких галактик, які ми бачимо такими, якими вони були на самому світанку Всесвіту. І ці дослідження також викликають багато суперечок.

У новій праці вчений зміг проаналізувати чимало зображень галактик, які відділяють від нас кілька мільярдів років. Він знайшов серед цих об’єктів одні з найбільших чорних дір у Всесвіті. Це достатньо дивно, з огляду на те, що, відповідно до чинних теорій, вони мали б бути відчутно меншими за сучасні.

Фонові гравітаційні хвилі

Саймон не каже, чим саме можна пояснити таку розбіжність спостережуваних даних із теорією. Його цікавить інше. Багато років він вивчає фонові гравітаційні хвилі. Зазвичай ці коливання часопростору виникають, коли зливаються дві чорні діри. Це одиничні акти, які реєструються детекторами LIGO та VIRGO.

Однак, на думку вчених, мають існувати фонові гравітаційні хвилі, які могли б спостерігатися постійно, але занадто слабкі для того, аби сучасні інструменти їх відчули. Вони надходять до нас від злиття надмасивних чорних дір, які відбувалися дуже давно і дуже далеко.

Проте аби зрозуміти, що ж саме треба шукати, вчені мають оцінити, як часто і в який саме період історії Всесвіту ці злиття відбувалися. І відповідь на це питання — у спостереженні за тим, як протягом історії Всесвіту змінювалися маси надмасивних чорних дір.

Приєднуйтесь: https://t. me/ustmagazine