Астрономи знайшли екзопланету в «напівмертвій» зоряній системі

Команда бразильських астрономів повідомила про відкриття масивної екзопланети в подвійній зоряній системі KIC 10544976, що розташована в сузір’ї Лебедя на відстані приблизно 1900 світлових років. Учені дійшли висновку про існування в неї планетоподібного супутника на підставі регулярних орбітальних коливань, які не можуть бути пояснені магнітною активністю світил.

Система KIC 10544976 в уявленні художника. Джерело: LEANDRO ALMEIDA

Знахідка цікава складом системи. Річ у тім, що KIC 10544976 складається з двох компонентів — червоного карлика, маса якого становить 0,61 сонячної та білого карлика масою в 0,39 сонячних. Вони здійснюють один оберт один навколо одного за 8,4 години.

Що стосується екзопланети, то вона перебуває на віддаленій орбіті з періодом обертання в 16,83 року. Її маса майже в 13 разів перевищує масу Юпітера. Отже, вона розташована на самісінькій межі, що розділяє газові гіганти та коричневі карлики.

Це перший випадок виявлення екзопланети в системі, один із компонентів якої вже «помер». Колись білий карлик був зорею головної послідовності. Однак після вичерпання запасів водневого термоядерного пального вона спочатку стала червоним гігантом, а потім скинула свої зовнішні шари. Оголене ядро стиснулося, перетворившись на вельми щільний, тьмяний об’єкт, що поступово остигає.

За словами дослідників, поки вони не знають, коли саме утворилася знайдена екзопланета. Можливо, вона сформувалася разом із зорями системи мільярди років тому. За іншою версією, вона могла виникнути набагато пізніше з речовини зовнішніх шарів червоного гіганта — у такому разі вона є об’єктом другого покоління.

За матеріалами https://www.sciencedaily.com