NASA продовжила місію космічного апарата CAPSTONE навколо Місяця

Крихітний космічний апарат NASA CAPSTONE, який наразі обертається навколо Місяця, зробив перші знімки найближчого сусіда Землі. Апарат був побудований для NASA американською компанією Advanced Space. Він створений для того, щоб допомогти аерокосмічній адміністрації закласти фундамент для майбутньої космічної станції Gateway, яка буде виведена на орбіту Місяця у межах програми Artemis.

Космічний апарат NASA CAPSTONE. Зображення: Space.com

CAPSTONE (абревіатура перекладається як «Експеримент з експлуатації та навігації циркулярної автономної системи позиціонування») випробовує унікальну орбіту навколо Місяця, відому як «Орбіта з майже прямолінійним гало» (NRHO), на якій перебуватиме Gateway. NRHO має дуже еліптичну форму і розташована в точці точного балансу гравітацій Землі та Місяця. Для перебування на цій орбіті потрібно мало енергії, що забезпечує довготривалу стабільність для майбутніх аванпостів.

Завдяки такій орбіті супутник наближається до одного полюса Місяця на відстань 17,7 тис. км, а потім віддаляється на відстань 70 тис. км від іншого полюса кожні сім днів. Саме під час близького прольоту повз північний полюс супутник розміром з мікрохвильову піч вперше сфотографував поверхню Місяця. Це відбулося 3 травня 2023 року. Шість днів потому команда CAPSTONE використала супутник для тестування навігаційної технології під назвою CAPS, яка подібна до GPS на Землі.

Знімок Місяця з борту CAPSTONE

Під час експерименту 9 травня CAPSTONE об’єднався з Місячним розвідувальним орбітальним апаратом NASA (LRO), який обертається навколо Місяця з 2009 року. CAPSTONE надіслав сигнал на LRO, який повернувся назад до крихітного кубсата, що дало змогу виміряти відстань та відносну швидкість між двома зондами. Випробування 9 травня відбулося всього за кілька днів до шестимісячного ювілею виведення зонда на місячну орбіту.

Піврічний термін припав на 13 травня. Таким чином була офіційно завершена основна місія маленького космічного зонда. Але випробування показують, що апарат все ще здатний зробити свій внесок у подальші зусилля NASA з освоєння Місяця, тому місія зонда була продовжена.

Анімація польоту CAPSTONE.

Раніше ми повідомляли про те, як NASA втратила зв’язок із супутником CAPSTONE.