Наймасштабніший в історії: помічений смертельно небезпечний суперспалах на далекій зорі

Сонце наразі поступово наближається до свого 11-річного піка активності, який припаде на 2025 рік. Це означає, що зоря буде трохи активніша, зі збільшеною кількістю сонячних плям та викидів корональної маси. Але, на щастя для нас, Сонце не таке активне, як подвійна зоряна система V1355 Orionis. Одна з її зір періодично випускає у 10 разів більші спалахи, ніж найпотужніший сонячний спалах, коли-небудь зареєстрований астрономами.

V1355
Уявлення художника масивного спалаху, який спостерігається на одній із зір у подвійній зоряній системі V1355. Праворуч на задньому плані видно подвійну зорю-компаньйонку. Зображення: NAOJ

Спалахи на нашому Сонці часто викликають геомагнітні бурі на Землі. Вони безпечні для життя на планеті, адже її захищає магнітне поле, тому ефект від зіткнення сонячного вітру ми бачимо у яскравих атмосферних явищах — полярних сяйвах. Одне з таких нещодавно навіть можна було побачити над Україною.  У найгіршому випадку ці шторми можуть вивести з ладу супутники, вимкнути електромережі та порушити зв’язок.

Спалахи — руйнівники всього живого

Але надпотужні суперспалахи, подібні до спалахів V1355 Orionis, можуть мати ще гірші наслідки. Їхньої сили достатньо, щоб знищити будь-яке життя на найближчих до зір планетах.

Команда астрономів під керівництвом Шуна Іноуе з Кіотського університету в Японії спостерігала за цією подвійною системою за допомогою 3,8-метрового телескопа Seimei й супутника Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS). Їм вдалося помітити найпотужніший протуберанць, який взагалі коли-небудь бачили. Швидкість виверження становила щонайменше 990 км/с, що втричі перевищує другу космічну швидкість зорі. Корональний викид маси виніс у космос трильйони тонн матеріалу.

Подвійна система V1355 Orionis

Зорі на кшталт V1355 Orionis зазвичай магнітно активні, а з їхньої поверхні вибухають потужні суперспалахи. Вони також часто мають великі плями. Деякі з них досить яскраві в рентгенівських променях і радіочастотах. V1355 Orionis має зорю K- і G-типу. Світило K є субгігантом і джерелом суперспалаху.

Суперспалах V13555 Orionis корисний для розуміння не тільки того, як відбуваються ці явища, а й механізму, який викликає протуберанці та спалахи на нашому Сонці. Подальші спостереження допоможуть визначити, що саме відбувається на поверхні та з магнітними полями обох типів зір.

Раніше ми розповідали цікаві факти про сонячні спалахи.

За матеріалами ScienceAlert.