Гнів Сонця запалив небо: полярне сяйво досягло південних регіонів

Потужна електромагнітна буря минулого тижня створила неймовірне північне сяйво, яке досягло південних регіонів США — аврору помітили навіть у пустельному штаті Аризона. У Канаді полярне сяйво видалося особливо яскравим та різнобарвним. Таке рідкісне видовище привернуло увагу фотографів по всій Північній Америці, які спостерігали приголомшливе явище впродовж 12 годин.

Північне сяйво
Північне сяйво над долиною Шенандоа у Вірджинії. Фото: Пітер Форістер

Надпотужний геомагнітний шторм, оцінений Національним управлінням океанічних і атмосферних досліджень (NOAA) на четвертий рівень із п’яти, викликав яскраві полярні сяйва, які бачили мешканці 48 штатів із 50. Деякі навіть повідомляли, що помітили ще одне недавно відкрите явище, схоже на полярне сяйво, під назвою STEVE.

«Ми не очікували такого потужного шторму. Його сила оцінена в G4. Востаннє таку бурю спостерігали у 2017 році», — сказав Білл Муртаг, координатор програми в Центрі прогнозування космічної погоди NOAA.

Непомічений стелс-спалах

Полярні сяйва виникають під час геомагнітних бур, коли енергія та частинки від Сонця порушують магнітосферу Землі. Деякі частинки рухаються уздовж силових ліній магнітного поля планети у верхні шари атмосфери, де збуджують молекули кисню та азоту та випускають фотони світла. Полярні сяйва зазвичай можна побачити у вищих широтах. Але шторм силою G4 поширив аврору до більш південних широт. Умови, які призвели до цього шторму, були дуже рідкісними, які майже неможливо передбачити заздалегідь.

Створення полярного сяйва починається, коли спалахи на Сонці надсилають хвилю енергії та частинок, яка називається викидом корональної маси. Коли синоптики бачать викид корональної маси, спрямований на Землю, вони зазвичай заздалегідь попереджають про небезпеку, але не цього разу.

Сонячний фізик NASA Алекс Янг погодився, що цей шторм G4 було важче передбачити, ніж інші. По-перше, на Сонці за останні дні трапилось кілька викидів корональної маси, але жоден із них не виглядав так, ніби він прямував до Землі. Однак один із викидів мав прямий «постріл» до планети, тому серед інших спалахів його не помітили. Такі «непомітні» явища називаються стелс-викидами корональної маси.

Раніше ми повідомляли про те, як гігантський протуберанець потрапив на епічний портрет Сонця.