На Сонці стався спалах X-класу

У понеділок ввечері на Сонці стався надзвичайно потужний спалах X-класу. Його породила пляма, яка до того вже спричиняла подібні катастрофічні події. Цього разу викид заряджених частинок спричинив проблеми зі зв’язком на Землі.

Сонячний спалах Х-класа
Сонячний спалах Х-класу. Джерело: NASA/SDO

Що таке спалах Х-класу?

Надпотужний спалах на Сонці стався 9 січня о 20:50 за київським часом. Як завжди буває у таких випадках, стався він у верхніх шарах атмосфери нашого світила та породив хвилю жорсткого електромагнітного випромінювання, яке попрямувало у космос зі швидкістю світла.

Вчені оцінили потужність спалаху як X1,9. Це надзвичайно сильний спалах. Їхня класифікація починається з категорій A, B та С. Цих штормів ми зазвичай не помічаємо. Їх фіксують тільки прилади.

Далі йдуть спалахи М-класу. Значна частина повідомлень про магнітні бурі у ЗМІ пов’язана саме з ними. Вони достатньо потужні для того, аби пошкодити супутники на орбіті. Однак справді серйозні наслідки починаються у найвищому класі Х.

До нього належать дуже різні події, й тому він окремо ділиться на підкатегорії, а останнім часом їх використовують як шкалу. І якщо спалахи класу X1 просто порушують радіозв’язок на Землі, то Х5 можуть повністю знищити енергосистему.

Надзвичайно активна пляма

Цікаво, що теперішній спалах породила надзвичайно активна сонячна пляма AR3184. 5 січня вона вже стала причиною спалаху класу Х1,2. Але тоді вона тільки з’явилася з-за краю нашого світила, і заряджені частинки переважно проминули повз планету.

Нині ж вона майже націлилася у бік Землі, тож продукти вибуху зіткнулися з магнітним полем нашої планети й породили у ньому бурю. Через це над частинами Центральної та Південної Америки та над Тихим океаном спостерігалося зникнення радіозв’язку.

Оскільки пляма все ще спрямована у бік Землі, не виключено, що наступний спалах класу М чи Х може призвести до нових магнітних штормів. Та й навіть після того, як AR3184 зникне, 25 сонячний цикл продовжить наближатися до свого максимуму, який настане 2025 року.