Сонячний спалах завадив рятувальним роботам у районі урагану Ян

Вчені, які спостерігають за Сонцем, повідомили, що у неділю, 2 жовтня, на його поверхні стався потужний спалах. Він створив радіоперешкоди для рятувальників, які працюють над ліквідацією наслідків урагану Ян біля східного узбережжя США.

Сонячний спалах, що стався у неділю
Сонячний спалах над плямою AR3110. Джерело: www.space.com

Сонячний спалах міг пошкодити радіо рятувальників

2 жовтня служби, які стежать за станом нашого світила, зареєстрували надзвичайно потужний спалах класу X1, який стався над плямою AR3110. Як і всі подібні явища, він складався з коронального викиду плазми, яка може досягти Землі за кілька діб, та електромагнітного імпульсу, який розповсюджується зі швидкістю світла.

Оскільки AR3110 саме зараз повернута у бік Землі, то імпульс досягнув нашої планети у той самий момент, як дослідники дізналися про спалах. Він викликав проблеми зі зв’язком по всій Північній Америці, як це вже бувало в інших місцях. А біля її східного узбережжя вирував ураган Ян, той самий, який змусив NASA перенести запуск місії Artemis I.

У районі стихійного лиха працювали рятувальники, які використовують рації, що працюють на частоті 25 МГц. Дія електромагнітного випромінювання могла сильно вплинути на їхню роботу та завадити боротьбі з наслідками урагану.

Цей сонячний спалах був не перший і не останній, який породила сонячна пляма AR3110 на цих вихідних. У суботу над нею сталося кілька менш потужних спалахів. А буквально за кілька годин після події, що завадила роботі рятувальників на Землі, трапилася ще одна, також потужна, але значно м’якіша. Вона теж супроводжувалася корональним викидом маси.

Сонце нарощує активність

Вчені зауважують, що поточний сонячний цикл відзначається дуже високою активністю, якої вони не очікували з огляду на те, що кілька попередніх ставали все спокійнішими й спокійнішими. Навесні вже спостерігалося кілька потужних спалахів, але теперішній їх набагато перевищив. Його результати ще доведеться відчути, адже плазма з корональних викидів досягне нашої планети тільки у вівторок-середу.

Але й це ще не кінець. Крім коронального викиду маси, з AR3110 в бік нашої планети дує «злий сонячний вітер». Його спричинила корональна діра — розрив у магнітосфері нашого світила. А вчені вже відстежують нову пляму AR3112, яка з’явилася на північному сході Сонця та перетинатиме його диск упродовж двох наступних тижнів.

AR3112 не лише дуже велика, але й складна за будовою пляма. Її розміри сягають 130 тис. км, тобто вона удесятеро більша за діаметр Землі. Тож вчені очікують на нові потужні спалахи та думають над тим, що буде 2025 року, коли цикл сягне максимуму.

Приєднуйтесь: https://t. me/ustmagazine