Найбільша у світі астрономічна цифрова камера нарешті готова після 20 років розробки

Обсерваторія Вери Рубін, яка наразі будується у Чилі, призначена для сканування нічного неба з метою вивчення темної матерії, ідентифікації потенційно небезпечних астероїдів та дослідження інших астрономічних об’єктів. Для цієї обсерваторії була створена найбільша у світі цифрова камера для астрономії з роздільною здатністю 3200 мегапікселів. Тепер, після двох десятиліть розробки, ця фотокамера уже повністю готова до використання та наразі чекає закінчення будівництва обсерваторії.

На створення 3200 МП камери LSST знадобилося два десятиліття.
На створення 3200 МП камери LSST знадобилося два десятиліття. Авторство: Jacqueline Ramseyer Orrell/SLAC National Accelerator Laboratory

Камера має величезні розміри та вагу близько 3 тонн, що робить її співрозмірною з невеликим автомобілем. Завдяки великій передній лінзі діаметром 1,57 м вона здатна здійснювати дуже деталізовані знімки великих ділянок неба. Камера побудована в Національній прискорювальній лабораторії SLAC і буде використовуватися в межах проєкту Legacy Survey of Space and Time (LSST), який передбачає 10-річне спостереження за південним небом.

LSST
Постер Legacy Survey of Space and Time (LSST). Авторство: Department of Energy’s SLAC National Accelerator Laboratory

«Після завершення будівництва унікальної камери LSST в SLAC та її інтеграції з іншими системами обсерваторії Рубін у Чилі ми незабаром розпочнемо створювати найбільший «космічний фільм» усіх часів та найінформативнішу карту нічного неба, які коли-небудь були зібрані. Отримані зображення з мільярдами зір і галактик допоможуть розкрити таємниці Всесвіту», — заявив директор з будівництва обсерваторії Рубін Желько Івезіч з Вашингтонського університету.

LSST
Фотокамера Legacy Survey of Space and Time (LSST). Фото: Jacqueline Ramseyer Orrell, SLAC National Accelerator Laboratory

Величезний масштаб камери робить її надзвичайно потужною, здатною охоплювати широке поле зору та розрізняти навіть дрібні деталі. Її зображення настільки детальні, що вона може розрізняти м’яч для гольфу з відстані близько 25 км, охоплюючи при цьому смугу неба, яка в сім разів ширша за повний Місяць.

Камера успішно пройшла випробування в SLAC і готова до відправлення до Чилі, де буде встановлена на телескопі Simonyi Survey Telescope пізніше цього року. Цей телескоп, що є частиною обсерваторії Рубін, розташований на вершині гори Серро-Пачон.

Команда інженерів
Команда інженерів поруч із Legacy Survey of Space and Time (LSST). Фото: Jacqueline Ramseyer Orrell, SLAC National Accelerator Laboratory

Обсерваторія Вери Рубін планує розпочати своє дослідження у 2025 році зі сканування неба для вивчення руху далеких галактик, що допоможе у дослідженні темної матерії та розв’язанні інших астрономічних питань.

Legacy Survey of Space and Time
Телескоп LSST (Legacy Survey of Space and Time)

«Розширення нашого розуміння фундаментальної фізики вимагає зазирнути глибше у Всесвіт. З камерою LSST, обсерваторія Рубін зможе допомогти відповісти на найскладніші та найважливіші питання сучасної фізики», — пояснила Кеті Тернер, керівниця програми DOE Cosmic Frontier Program.

Раніше ми розповідали про ТОП-4 телескопи, які збудують до 2030 року.