На найпершому зображенні James Webb знайдений скарб

Найперша світлина, яка була отримана новітнім космічним телескопом NASA James Webb, містила прихований скарб. На знімку Deep Field Webb є блискуча далека галактика, спотворена гравітаційним лінзуванням та оточена щільними скупченнями. Як виявилось, вона містить деякі з найперших зір Всесвіту.

SMACS 0723
Зображення скупчення галактик SMACS 0723, відоме як «Перше глибоке поле Вебба»

Галактика, розташована на відстані 9 млрд світлових років від Землі, отримала назву «Галактика Іскра» (Sparkler Galaxy), оскільки компактні об’єкти, які її оточують, здаються маленькими блискучими жовто-червоними цятками. Галактика особливо цікава з наукової точки зору, бо навколо неї розташовані найстаріші об’єкти у Всесвіті. Досліджуючи 12 компактних об’єктів, що оточують галактику, канадська команда NIRISS Unbiased Cluster Survey (CANUCS) виявила, що п’ять із них справді є кулястими скупченнями. Крім того, це можуть бути одні з найдавніших кулястих скупчень, які коли-небудь бачили, можливо, датовані часом, коли у Всесвіті вперше почали народжуватися зорі.

Збільшення масштабу Deep Field Webb космічного телескопа James Webb
Збільшення масштабу Deep Field Webb космічного телескопа James Webb показує галактику та кулясте скупчення. Авторство зображення: NASA, ESA, CSA та STScI/CANUCS

«Ми виявили, що більшість об’єктів основного тіла галактики є дійсно масивними та дуже старими зоряними системами», — сказав Картхейк Айєр, астроном з Університету Торонто в Канаді.

Порівняння з Чумацьким Шляхом

Чумацький Шлях містить приблизно 150 кулястих скупчень, але вченим важко визначити їхній вік. Айєр пояснив, що у більшості об’єктів нашої Галактики відносно легко визначати вік, проте це не стосується скупчень. Набагато легше визначити дату більш віддалених скупчень, таких як Галактика Іскра, яку астрономи бачать такою, якою вона була 9 млрд років тому, коли скупчення навколо неї теж були набагато молодшими, а самому Всесвіту всього 4,5 млрд років. Тому визначення їхнього віку схоже на зображення немовляти, а не дорослої людини.

Використовуючи дані канадського приладу NIRISS (Near-Infrared Imager and Slitless Spectrograph) на борту James Webb, астрономи змогли підтвердити вік скупчень. Спостереження NIRISS не виявили ознак кисню, який зазвичай пов’язаний із молодими скупченнями, де активно утворюються зорі.

Виявлення таких віддалених кулястих скупчень на першому зображенні Deep Field Webb від James Webb є прикладом того, як телескоп продовжує робити дивовижні відкриття та формувати майбутнє астрономії. Використовувати такі віддалені кулясті скупчення для датування перших світил у далеких ранніх галактиках було неможливо до появи James Webb.

Раніше ми розповідали про те, як на James Webb стався збій.