Астрономи дослідили кулясте скупчення М14

За допомогою космічного телескопа Hubble астрономи дослідили кулясте скупчення M14. Вони склали його карту у псевдокольорах, які відповідають хімічному складу атмосфер зір. Виявилося, що у цьому скупченні відсутні кілька типів світил, котрі зустрічаються в інших подібних асоціаціях.

Кулясте скупчення М14
Кулясте скупчення М14. Джерело: NOIRLAB/NSF/AURA

Що показала карта М14

У дослідженні, опублікованому 7 січня 2022 року, астрономи розповіли про результати спостереження кулястого скупчення M14. Це один із найбільших і найвідоміших подібних об’єктів у нашій Галактиці. Але досі його склад залишався невивченим. Тепер дослідники закрили цю прогалину за допомогою космічного телескопа Hubble.

Використовуючи дані спектрографів космічної обсерваторії, астрономи склали карту М14 у псевдокольорах. Це допомогло визначити хімічний склад зір, які є членами скупчення, та оцінити, до яких поколінь вони належать.

Виявилося, що це кулясте скупчення аномально бідне на такі легкі й розповсюджені елементи, як оксиген та магній. Крім того, вчені не знайшли у М14 екстремальних типів світил, які достатньо часто зустрічаються в інших подібних кластерах. Не виявилося у ньому і зір з незвичайно високим вмістом гелію. Зате у цьому скупченні присутня велика кількість світил з підвищеною металічністю. Вони належать до другого зоряного покоління.

Дослідження кулястих скупчень продовжується

Кулясті скупчення — одні з найяскравіших об’єктів у Всесвіті. Ці зоряні кластери зазвичай складаються з великої кількості яскравих світил. Тому, коли ми розглядаємо іншу галактику, то точки кулястих скупчень — це перше, що впадає у вічі.

Водночас кулясті скупчення й досі не дуже добре вивчені. Відомо, що вони містять у собі деякі з найстаріших зір Галактики. Крім того, як виявилося нещодавно, багато чорних дір зоряної маси народжується саме у кулястих скупченнях. Поточне дослідження одного з найбільших скупчень M14 або Месьє 14 — тільки один з етапів розуміння цих об’єктів. Цей зоряний кластер розташований від нас на відстані 30 тисяч світлових років, його світність у 400 тисяч разів більша за сонячну.

Джерело: phys.org