Вчені дослідили скупчення у галактиці Центавр А та дізналися про її минуле

Вчені з Університету Аризони дослідили кулясті скупчення у галактиці Центавр А за допомогою низки наземних та орбітальних інструментів. Їхній аналіз дозволив виділити у складі велетенської еліптичної галактики не менш як дев’ять карликових галактик, що колись увійшли до її складу. Нині ці скупчення розпорошені по NGC 5128, але їхні спектри свідчать про спільне походження.

Галактика Центавр А або NGC 5128 у якій досліджувалися кулясті скупчення
Галактика Центавр А. Джерело: ESO/WFI (Optical); MPIfR/ESO/APEX/A.Weiss et al. (Submillimetre); NASA/CXC/CfA/R.Kraft et al. (X-ray)

Кулясті скупчення свідчать про бурхливу історію

Розгледіти окремі зорі у галактиці NGC 5128 сучасними астрономічними інструментами не вдається через велику відстань до неї. Але кулясті скупчення — це велетенські стародавні кластери світил, що народилися та еволюціонували разом. І їх цілком можливо не лише побачити, але й вивчати. На сьогодні в околицях Центавра А каталогізовано приблизно 40 000 кулястих скупчень, 1900 з яких достатньо достовірно є кулястими скупченнями.

Досі дослідження охоплювали переважно ті скупчення, що розташовані у межах 40 кілопарсеків від центра галактики. У новому ж дослідженні враховані усі кулясті скупчення, що перебувають на відстані до 150 кілопарсек, тобто майже півмільйона світлових років від центра NGC 5128. Дослідження здійснювалося у межах PISCeS — наукового проєкту з огляду Центавра та Скульптора.

Зазвичай у цьому проєкті задіяні Магелланів телескоп у Чилі та Англо-Австралійський телескоп. Але цього разу результати їхніх спостережень були доповнені даними орбітального телескопа Gaia та Національної обсерваторії оптичної астрономії. В результаті вчені дійшли висновку, що в минулому NGC 5128 пройшла через низку злиттів. У її структурі присутні схожі на ріки регіони, де зірок більше, ніж у інших. Схожа металічність скупчень свідчить про їхнє спільне походження. Принаймні дев’ять регіонів Центавра А колись були окремими карликовими галактиками. Вони були розірвані припливними силами, але все ще простежуються у складі NGC 5128 .

Чим цікава галактика Центавр А?

Центавр А — це велика еліптична галактика, розташована на відстані 10-16 млн світлових років від нас. Її діаметр складає 60 тис. світлових років. Відома вона переважно завдяки своєму активному ядру. Воно являє собою надмасивну чорну діру, на яку постійно падає велика кількість речовини. Через це чорна діра виявляє високу активність у радіодіапазоні.

NGC 5128 є найближчим до нас подібним об’єктом. Тому її вивчення є надзвичайно важливим для розуміння утворення таких галактик. Учені припускають, що злиття окремих галактик в одну і спричиняє посилення падіння речовини на чорні діри. І опубліковане дослідження дає важливе свідчення про злиття у минулому Центавра А.