На межі провалу: NASA тримає напоготові «план Б» з порятунку екіпажу Starliner

Керівництво NASA, ймовірно, помітило очевидні проблеми з космічним кораблем Boeing Starliner, який через технічні неполадки залишив двох астронавтів у космосі майже на два місяці. І ці проблеми зайшли занадто далеко, щоб говорити про те, що все гаразд.

Boeing Starliner
Boeing Starliner наближається до Міжнародної космічної станції. Фото: NASA

За даними Ars Technica, у разі якщо після всіх випробувань NASA прийде до висновку, що двигуни Starliner недостатньо надійні для зворотної подорожі на Землю, астронавтів прийдеться рятувати на іншому космічному кораблі. Наразі ймовірність того, що астронавти повернуться на Землю не на Starliner, а в капсулі SpaceX Dragon, становить понад 50%.

Офіційні представники NASA висловлюються обережніше, що сильно контрастує з їхньою попередньою впевненістю у здатності Starliner безпечно повернути астронавтів на Землю. NASA ще остаточно не вирішила — ймовірно, це станеться наступного тижня.

Starliner
Boeing Starliner пристикований до МКС. Вид з ілюмінатора. Фото: NASA

«NASA оцінює всі варіанти повернення астронавтів Бутча Вілмора і Суні Вільямс із Міжнародної космічної станції якнайбезпечніше. Жодних рішень не прийнято. Агенція продовжуватиме надавати оновлену інформацію про свої плани», — заявив речник NASA Джош Фінч.

Проблемний Starliner

Проєкт Starliner зіткнувся з численними проблемами з самого початку, що вже призвело до збитків Boeing у розмірі близько 1,6 млрд доларів. Попри технічні проблеми, у червні NASA здійснила перший політ Starliner з екіпажем. На підльоті до космічної станції у Starliner стався витік гелію і виникли проблеми з двигунами, що змусило NASA і Boeing відкласти повернення корабля з астронавтами до усунення неполадок.

Є підстави вважати, що SpaceX рятуватиме застряглих астронавтів. NASA виділила понад чверть мільйона доларів SpaceX на спеціальне дослідження для реагування на надзвичайні ситуації, а SpaceX активно готується до можливої місії, щоб відправити капсулу Dragon на космічну станцію для повернення астронавтів.

SpaceX Crew Dragon та Boeing Starliner

Якщо SpaceX отримає запит на рятувальну місію, проєкт Starliner з великою ймовірністю може бути остаточно закритий. Це буде повним провалом, адже американський уряд вже витратив 5,8 млрд доларів платників податків на неефективний проєкт.

Якщо Starliner визнають недостатньо безпечним для польотів, політики та інші дотичні до проєкту люди мають розслідувати причини, враховуючи, що SpaceX побудувала більш надійну капсулу Dragon за меншу вартість. Як NASA здійснювала нагляд за програмою Starliner під час її розробки та виробництва? Це лише одне з багатьох складних питань.

Раніше ми повідомляли про те, що NASA переносить запуск нової місії на МКС через проблеми зі Starliner.