На Марсі помітили «слід динозавра»: фото

Ударні кратери — це природний почерк хаотичного періоду в історії Сонячної системи. Погляд на понівечену поверхню Місяця робить цей факт очевидним. Те ж саме з Марсом. Орбітальний космічний апарат із потужною камерою Mars Reconnaissance Orbiter та його камера HiRISE роками досліджують поверхню Червоної планети, каталогізуючи «звіринець» її ударних кратерів. Один із них, нещодавно обраний фотографією дня HiRISE (HIPOD), схожий на птаха-громовержця. Або на слід динозавра, залишений у багнюці.

Незвичний на вигляд марсіанський кратер
Цей незвичний на вигляд марсіанський кратер утворився, коли щось вдарилося об поверхню планети під гострим кутом. Фото: NASA/JPL-Caltech/UArizona

Цей ударний об’єкт — чи то астероїд, чи то комета — врізався у Марс під гострим кутом. Більшість уламків від цього зіткнення скупчилася на піднесеному плато на заході, яке розташоване у верхній частині цього зображення. Ці уламки діяли як затверділий ковпак, що вкривав рідний марсіанський матеріал під ними. Решта уламків розлетілася у вигляді візерунка, який грає з вашою уявою ефектом парейдолії.

Панорамне зображення незвичайного кратера
Панорамне зображення незвичайного кратера. Фото: NASA/JPL/University of Arizona

Безіменний кратер має близько 5 км у діаметрі та є одним із сотень тисяч кратерів такого ж розміру. Він розташований поблизу набагато більшого кратера Скіапареллі та величезного ударного басейну Еллада Планітія.

Місцезнаходження кратера позначено жовтою рамкою
Місце розташування кратера позначене жовтою рамкою. Копірайт зображення: USGS

Різноманітні кратери

Розташування Марса поблизу поясу астероїдів означає, що він зазнавав ударів найрізноманітніших об’єктів під різними кутами та на різних швидкостях. Навіть більше, надра планети у багатьох місцях містили воду або лід, що лише додає дивовижності кратерам, які всіяли її поверхню. З часом популяція зіткнень у Сонячній системі змінювалася. Зрештою, великі астероїди, які створюють величезні басейни, такі як Еллада Планітія, вичерпалися, а падіння об’єктів стало не таким частим.

THEMIS
Цей ударний кратер із малим кутом схожий на метелика. Він має довжину 15 кілометрів і розташований на північ від ямок Ахерон на Марсі. Це зображення мозаїка з трьох знімків, зроблених інструментом THEMIS на Mars Odyssey. Фото: NASA

Ударні кратери — найважливіша особливість поверхні кам’янистих планетних тіл. Більшість із них є косими ударними кратерами, спричиненими метеоритами. Але не всі вони мають такий вигляд, як на титульному зображенні. Існує величезне різноманіття форм кратерів від подібних зіткнень.

Чиксулуб
Ілюстрація утворення кратера Чиксулуб після його падіння на Землю 66 млн років тому

Найвідоміший гострокутний ударний кратер розташований не на Марсі чи Місяці. Він тут, на Землі. Дослідники майже впевнені, що кратер Чиксулуб, який убив динозаврів, утворився від удару під малим кутом.

Вчені дуже цікавляться ударними кратерами, оскільки вони формують поверхні планет і мають глибокий вплив на траєкторію розвитку життя на Землі.

Раніше ми повідомляли про те, що загадковий вхід до печери на Марсі розбурхав громадськість.

За матеріалами uahirise.org.