Марс опинився під прицілом James Webb: що побачив телескоп

Космічний телескоп James Webb вже вразив суспільство фотографіями далеких галактик і блискучих туманностей. Тепер погляд пристрою вартістю 10 млрд доларів змістився на планети Сонячної системи. Недавно JWST спостерігав Юпітер, а днями надіслав фотографії нашого сусіда ­— Марса. Оприлюднені дані, отримані з інфрачервоних приладів телескопа, надають вченим інформацію про поверхню Червоної планети та її атмосферу.

Погляд на Марс приладами James Webb
Погляд на Марс приладами James Webb. Зображення: ESA

Європейське космічне агентство (ESA) оголосило, що James Webb спостерігав за Марсом 5 вересня 2022 року за допомогою камери ближнього інфрачервоного діапазону (NIRCam) та спектрографа ближнього інфрачервоного діапазону (MIRI). Перше зображення Марса з телескопа насправді складається з двох знімків, зроблених на двох інфрачервоних довжинах хвиль. На ньому зображена залита Сонцем східна півкуля планети, яку JWST спостерігав за майже 1,5 млн км від Землі, в точці Лагранжа L2.

Перше зображення показує вигляд Марса із довжиною хвилі в 2,1 мікрона, а друге – 4,3 мікрона
Перше зображення показує вигляд Марса із довжиною хвилі в 2,1 мікрона, а друге 4,3 мікрона. Обидві довжини хвилі відповідають ближньому інфрачервоному спектру, який не здатне побачити людське око. Авторство зображення: ESA

James Webb також зібрав деякі спектроскопічні дані про атмосферу Марса за допомогою приладу NIRSpec. Спектрограф показує, які молекули тонкої атмосфери планети, включаючи вуглекислий газ, воду та чадний газ, відповідають виділеним провалам на графіку. Звичайно, це далеко не новаторський висновок, але він демонструє здатність JWST точно визначати склад атмосфери різних планет.

Перший інфрачервоний спектр Марса
Перший інфрачервоний спектр Марса, отриманий телескопом. Авторство зображення: ESA

«Ці перші спостереження Марса за допомогою James Webb демонструють, як саме вчені можуть вивчати різні регіони на його поверхні, включаючи склад його атмосфери за допомогою приладу NIRSpec. Ґрунтуючись на нових даних, космічний телескоп надає нам новий погляд на такі важливі теми, як існування води на Марсі у минулому», — пояснив Кріс Еванс, науковий співробітник з ESA.

Скеровуючи погляд JWST на Марс, вчені можуть визначити, наскільки надійний високотехнологічний телескоп у вивченні дуже далеких екзопланет. У той час як James Webb продовжує дивитися на об’єкти у глибокому Всесвіті, ми тішимось новими видами з різних куточків рідної Сонячної системи.

Раніше ми розповідали про 12 цікавих фактів про Марс.