Mars Express зазнімкував річкові долини Червоної планети

Коли в середині 1960-х років космічні апарати передали перші зображення марсіанської поверхні, це стало великим розчаруванням як для багатьох учених, так і для простих людей. Стало зрозуміло, що Марс — холодний і пустельний світ, який навряд чи є населеним.

Однак у міру продовження досліджень з’ясувалося, що сусідня планета була такою не завжди. Мільярди років тому вона мала набагато щільнішу атмосферу і сприятливіший клімат. Наразі вчені виявили безліч слідів, залишених потоками води, які колись протікали марсіанською поверхнею.

Мережа висохлих річкових долин на Марсі. Джерело: ESA/DLR/FU Berlin, CC BY-SA 3.0 IGO

Як приклад можна навести знімки, зроблені європейським зондом Mars Express. Він зафіксував мережу висохлих річкових долин у південних високогір’ях Марса. Цей регіон розташований на схід від 467- кілометрового ударного кратера Гюйгенс і на північ від рівнини Еллади.

Аналіз топографії свідчить про те, що марсіанські річки тут текли з півночі на південь. На думку вчених, це відбувалося 3,5 — 4 млрд років тому. Потоки води сформували долини шириною до 2 км і глибиною до 200 м. Надалі вони піддавалися сильній ерозії. Її сліди особливо яскраво виражені по краях долин.

Топографічна карта регіону, де апарат Mars Express зазнімкував мережу висохлих річкових долин. Джерело: Topography: NASA MGS MOLA Science Team; Map compilation: Freie Universitat Berlin

З висоти марсіанська річкова мережа чимось нагадує гілки, що розходяться від головного стовбура. Таку структуру називають дендритною. Приклади подібних дренажних систем можна знайти і на Землі. Вважається, що у випадку з Марсом мережа розгалужених каналів була утворена комбінацією стоку води з центрального річища та сильних атмосферних опадів. Потужні потоки прорізали прилеглу місцевість, сформувавши новий ландшафт.

Головне питання полягає в тому, що було основним джерелом водних потоків. Вчені висунули безліч гіпотез з цього приводу — від виходу на поверхню підземних вод до льодовиків, що розтанули внаслідок вулканічної активності. Але одне можна сказати напевно — у ті часи Марс набагато сильніше нагадував Землю. Якщо на Червоній планеті колись і було життя, його сліди потрібно шукати в осадових відкладеннях тієї епохи.

За матеріалами http://www.esa.int