Рай для очей: ESA покращило чарівну світлину галактики NGC 1385

Космічний телескоп Hubble продовжує дивувати світлинами далекого космосу. Днями Європейське космічне агентство (ESA) опублікувало кілька нових фотографій галактик, що стали справжнім раєм для очей.

Спіральна галактика NGC 941 із надновою SN 2005ad. Авторство зображення: ESA/Hubble & NASA

Першою з них є галактика NGC 941 діаметром біля 55 тисяч світлових років, розташована на відстані близько 55 млн світлових років від Чумацького Шляху. Відкрив її Вільям Гершель у 1785 році. Звісно, астрономи у свої телескопи довгий час бачили слабку туманну пляму, але Hubble показує нам неймовірні деталі цієї системи.

На свіжих світлинах можна помітити дещо, крім самої NGC 941 — наднову SN 2005ad. Цей зоряний вибух є дещо особливим завдяки тому, що його помітив не професійний астроном, а видатний любитель Коїчі Ітагакі. SN 2005ad відноситься до II типу і є причиною того, що Hubble знову перевів свій погляд на далеку галактику.

NASA зазначає, що астрономи-аматори часом можуть виявляти такі події раніше, ніж професіонали, озброєні найсучаснішим обладнанням. Річ у тім, що спалахи наднових відбуваються дуже швидко, тож для їх відкриття потрібні не лише відмінне обладнання й навички, але й удача. Враховуючи, що на рахунку Ітагакі вже близько 200 знайдених наднових, зрозуміло, що на додачу до його досвіду йому ще й дуже щастить.

Спіральна галактика NGC 1385, на яку Hubble «подивився» по-новому за допомогою шести різних фільтрів. Авторство зображення: ESA/Hubble & NASA

Ще одне нове зображення містить галактику NGC 1385. Вона розташована на відстані близько 30 млн світлових років і є частим об’єктом спостережень Hubble. 2021 року її світлина навіть отримала титул «Знімок тижня». Звісно, без магії фільтрів тут не обійшлося. Вони допомагають «підфарбувати» космічні світлини, які в необробленому вигляді виглядають градаціями сірого. Також фільтри допомагають побачити різні деталі, оскільки різні космологічні події легше вивчати в різних діапазонах електромагнітних хвиль. У випадку NGC 1385 заміна фільтра призвела до того, що галактика взагалі стала виглядати по-іншому.

Hubble
NGC 1385, як її побачив Hubble у 2021 році. Авторство зображення: ESA/Hubble & NASA

Як завжди, чарівні світлини телескопа Hubble мають ще й наукову мету. В цьому випадку NGC 1385 була сфотографована в межах місії Physics at High Angular resolution in Nearby GalaxieS (PHANGS), метою якої є створення першого набору астрономічних даних, що відображає зв’язки між молодими зорями та холодним молекулярним газом у різноманітних галактичних середовищах.

Раніше ми повідомляли про те, як Hubble зазнімкував спіральну галактику NGC 2814.

За матеріалами petapixel.com