Оманлива самотність: Hubble зазнімкував спіральну галактику NGC 2814

Група супроводу місії Hubble опублікувала новіше зображення. На ньому зафіксована спіральна галактика NGC 2814.

Спіральна галактика NGC 2814. Джерело: ESA/Hubble & NASA, C. Kilpatrick

NGC 2814 розташована на відстані близько 85 млн світлових років від Землі. На фото Hubble галактика має досить ізольований вигляд: візуально вона схожа на вільний мазок яскравої фарби на темному тлі. Однак зовнішність може бути оманливою. Насправді NGC 2814 має трьох близьких (за астрономічними масштабами) сусідів: спіральну галактику NGC 2820, неправильну галактику IC 2458 і спіральну галактику без перетинки NGC 2805.

Подібне сусідство має свої наслідки. Спостереження в радіодіапазоні виявили протяжні структури між галактиками, створені їхніми приливними взаємодіями. Що стосується самої NGC 2814, то її диск спотворений, а в низці регіонів спостерігаються підвищені темпи зореутворення.

У сукупності ці чотири галактики утворюють групу галактик, відому як Holmberg 124. У деяких джерелах їх відносять до групи «галактик пізнього типу». Цим терміном позначають спіральні та неправильні галактики, тоді як «раннім типом» — еліптичні галактики.

Подібна термінологія демонструє, наскільки сплутаною може бути астрономічна номенклатура. Може здатися, що еліптичні галактики повинні бути еволюційними попередниками спіральних і неправильних галактик, в той час, як в реальності все зовсім навпаки. Однак ця номенклатура історично закріпилася в астрономії й використовується досі.

Як інший наочний приклад термінології, що спантеличує, можна навести термін «планетарна туманність». Попри свою назву, такі туманності не мають абсолютно ніякого відношення до планет.