У далекій гігантській галактиці майже не народжуються нові зорі

Астрономи знайшли велетенську галактику, яка перебуває у спокої, тобто майже не народжує нові зорі. Це — один із найвіддаленіших і наймолодших подібних об’єктів. Вчені вважають, що у майбутньому вона перетвориться на гігантську еліптичну зоряну систему.

Гігантська еліптична галактика М87 можливо колись була системою, схожою на COSMOS-1047519
Гігантська еліптична галактика М87, можливо, колись була системою, схожою на COSMOS-1047519. Джерело: Вікіпедія

Тиха велетенська галактика

Вчені, які працюють із телескопом Keck I на Гавайських островах, наприкінці серпня опублікували статтю, у якій описали галактику COSMOS-1047519. Вона належить до так званого типу велетенських тихих галактик. Вони схожі на збільшені копії нашого Чумацького Шляху, але у них з якоїсь причини майже відсутнє зореутворення.

Саме такі зоряні системи розглядаються як попередники гігантських еліптичних галактик, подібних до Мессьє 87, у якій розташована перша чорна діра, зображення якої було отримане людьми. У подібних системах практично відсутнє зореутворення через те, що вони колись втратили весь свій газ, але як це сталося — для вчених лишається загадкою, адже вважається, що еліптичні галактики не старші за спіральні.

Щоб це зрозуміти, вчені й шукають тихі гігантські галактики з великим червоним зсувом. Саме такою є COSMOS-1047519. З точки зору червоного зсуву вона взагалі є чемпіонкою. Цей параметр, який прямо залежить від відстані, складає у неї 4,53, що означає, що ми бачимо її незадовго після того, як вона утворилася.

Швидка еволюція масивних галактик

Науковці використали метод, який поєднує у собі спектроскопію та фотометрію, й отримали спектральний розподіл енергії у галактиці. Вони встановили, що її маса складає приблизно 60 млрд сонячних, що не так уже й мало, зважаючи на те, що вік її не перевищує 180 млн років.

При цьому темп зореутворення у COSMOS-1047519 становить лише 10 сонячних мас на рік. Подальші дослідження показали, що вона є однією з наймолодших гігантських тихих галактик. На самому світанку свого існування вона пережила бурхливий спалах зореутворення, але потім активність у ній повністю згасла протягом 100 млн років.

Причини цього вчені поки що не до кінця розуміють. Проте вони вважають, що це могло статися як через сам спалах зореутворення, який «випалив» увесь газ, так і через активність надмасивної чорної діри, викликаної злиттям галактик, яка могла привести до такого самого ефекту.