Космос погіршує імунітет астронавтів

Астронавти страждають від погіршення імунітету. Шведські вчені дослідили цей процес за допомогою експериментів на Землі. Вони вивчили, як невагомість впливає на лімфоцити та вважають, що ці дослідження зацікавлять тих, хто планує будувати місячну базу.

Лейкоцити астронавтів деградують через невагомість
Лейкоцити астронавтів деградують через невагомість. Джерело: www.space.com

Космос викликає проблеми зі здоров’ям

Вчені продовжують вивчати, як перебування у космосі впливає на здоров’я людей. Те, що політ на орбіту є суворим випробуванням для організмів астронавтів, відомо давно. Зараз вчені розбирають конкретні механізми того, від чого люди починають почуватися гірше. Наприклад, недавно вони розібралися з тим, як відбувається втрата червоних кров’яних тілець.

Нове дослідження, здійснене шведськими фахівцями, також пов’язане з кров’ю астронавтів. Проте цього разу йдеться про білі кров’яні тільця, або ж Т-лімфоцити. Вони є однією з головних складових системи, що забезпечує імунітет людини.

Про те, що у тих, хто довго перебував у космосі й повернувся на Землю, слабне імунітет, відомо давно. Теоретично це може призводити до важких хвороб, викликаних вірусами, які за звичайних умов не становлять для нього загрози. У новому дослідженні вчені вирішили дізнатися, чому це так.

Як лейкоцити поводяться у невагомості

У шведських вчених не було можливості стежити за здоров’ям астронавтів у космосі. Тому вони провели дослідження на Землі, де у них не було проблем із добровольцями. Для імітації невагомості вони використовували техніку, відому як «суха імерсія».

Вона полягає у використанні певного типу водяних ліжок, на яких упродовж кількох тижнів і перебували піддослідні. Протягом усього цього часу, а також після випробування, у них брали кров на аналіз і ретельно досліджували лейкоцити.

Їх вивчення показало дивовижну річ. У цих клітинах вже після тижня перебування в космосі порушується експресія генів, тобто вони стають неактивними. Це призводить до того, що лейкоцити переходять у «ненавчений» стан, тобто «забувають» увесь досвід, який здобули під час попередніх зустрічей із вірусами.

При цьому досліди показали, що під час більш тривалого перебування у невагомості, тобто на 14 та 21 день, гени у лейкоцитах піддослідних знову «вмикаються», ніби організм пристосовується до нового. Зате через тиждень після завершення експерименту, коли людина вже перебуває у нормальних умовах, білі кров’яні тільця знову переходять у неактивний стан.