Помираючі зорі можуть народжувати планети

Вчені дослідили подвійні системи, у яких одна із зір скоро перетвориться на білий карлик і скине з себе оболонку. Спостереження свідчать, що з цих газу та пилу можуть утворитися планети, котрі обертатимуться навколо обох світил.

Диск навколо подвійної зорі, з якого народжуються планети другого покоління
Диск навколо подвійної зорі. Джерело: University of Warwick/Mark Garlick

Газопилові диски навколо подвійних зір

Астрономи з Левенського католицького університету, що в Бельгії, дослідили газопилові диски навколо подвійних зір. Результати досліджень вчені опублікували в Astronomy & Astrophysics. Вони свідчать, що у цих кільцях присутні проміжки, які можуть бути пов’язані з існуванням планет.

Особливою цю новину робить джерело газу. Ним є одне зі світил системи, як правило — більш масивне. Коли у зорі закінчується водень для здійснення термоядерних реакцій, вона починає перетворюватися на червоного гіганта. Під час цього процесу втрачає зовнішні оболонки, й газ та пил утворюють диск навколо обох світил. Він дуже схожий на ті структури, що існують навколо молодих сонць і з яких народжуються планети.

Цього разу новиною є саме проміжки, відкриті у десятках таких «вторинних» кілець. Астрономи стверджують, що кожна така прогалина ховає у собі об’єкт, що утворився з газу зорі, яка помирає. Цей об’єкт є планетою другого покоління у цій системі. Вона обертатиметься одразу навколо двох зір: тієї, що її породила, та її сусідки.

Планети першого та другого поколінь

Поки що жодної планети у диску таких подвійних систем не підтверджено. Але їхнє існування не суперечить чинним астрофізичним уявленням. Газопилові диски другого покоління справді нічим не відрізняються від дисків молодих зір. І утворення з них компактних об’єктів також є логічним шляхом еволюції.

Планети біля подвійних зір — це тема, яку астрономи тільки починають опрацьовувати. Таких систем відомо достатньо багато. І планети на їхніх орбітах теж уже виявлені. При цьому перебувати вони можуть на орбітах двох типів. Є s-планети, які обертаються тільки навколо одного зі світил, і p-планети, які обертаються одразу навколо обох. Тепер до них долучається ще й друге покоління.