Космічне бомбардування. Навіщо NASA збирається завдавати удар по астероїду

27 вересня на нас чекає одна з найефектніших космічних подій цього року. Міжпланетний зонд DART (Double Asteroid Redirection Test) уріжеться в 160-метровий астероїд Діморф (Dimorphos), який є супутником більшого об’єкта Дідим (65803 Didymos). Але навіщо NASA збирається розбити 110-мільйонний апарат? Спробуємо розібратися.

Цілі та технічне влаштування місії DART

Основна мета місії DART полягає у перевірці можливості зміни орбітальних параметрів малого тіла шляхом кінетичного впливу. Простіше кажучи, NASA хоче дізнатися, як удар по астероїду вплине на його орбіту. У майбутньому подібна технологія може стати в нагоді землянам, щоб відхилити від нашої планети загрозливий об’єкт.

Схема місії DART. Джерело: NASA/Johns Hopkins Applied Physics Lab

Загальна маса DART складає 550 кг (670 кг у момент старту), розмах — 19 метрів (з урахуванням сонячних батарей). У якості силової установки він використовує ксеноновий іонний двигун NEXT.

Оскільки DART, по суті, є космічним камікадзе, NASA не ускладнювала його конструкцію зайвими приладами. Наукова начинка апарата складається з одного-єдиного інструмента — камери високої роздільної здатності DRACO. Ефективність її роботи визначить успіх усієї місії. За добу до зіткнення DART буде переведений в автономний режим, після чого його бортовий комп’ютер самостійно обчислюватиме положення астероїда за знімками DRACO та виконуватиме необхідні корекції курсу, щоб не промахнутися повз ціль.

Зіткнення з астероїдом та камера Gecko

Зіткнення з Діморфом відбудеться на 27 вересня о 2 годині 14 хвилині за Київським часом. У момент удару астероїд перебуватиме на відстані 11 млн км від Землі.

Зонд DART та кубсат LICIACube (концепт). Джерело: ASI

За зіткненням зонда з астероїдом та його наслідками пильно спостерігатимуть радари, мережа наземних обсерваторій і навіть телескоп Hubble. Але найцікавіші знімки, найімовірніше, будуть зроблені 14-кілограмовим італійським кубсатом LICIACube, який успішно відокремився від DART 12 вересня.

Через три дні після удару LICIACube пролетить на відстані 55 км від поверхні Діморфа та зазнімкує кратер, що утворився в результаті зіткнення. Для цього кубсат обладнаний двома камерами. Одна з них (камера Gecko) збудована компанією Dragonfly Aerospace, власником якої є український підприємець та меценат Макс Поляков.

Місія Hera

За кілька років експеримент отримає продовження. 2024 року ESA запустить апарат Hera. У січні 2027 року він досягне Діморфа, після чого зазнімкує утворений кратер, а також проведе комплексне вивчення обох малих тіл. Ці дані доповнять результати, отримані під час наземних спостережень, а також допоможуть астрономам краще зрозуміти властивості та еволюцію подвійних астероїдів.

Концепт місії Hera. Джерело: ESA-ScienceOffice.org

Разом з Hera до Діморфу також вирушить кілька мікрозондів. На них будуть покладені різні завдання, зокрема радарне знімання астероїдів. Вони стануть першими кубсатами, запущеними ESA у міжпланетний простір.