James Webb зазнімкував наслідки зіткнення космічних титанів

Представлене зображення було отримано телескопом James Webb (JWST). На ньому зображена спіральна галактика NGC 3256. На перший погляд, космічна спіраль справляє безтурботне враження. Але в її минулому ховається похмурий секрет.

Галактика NGC 3256. Джерело: ESA/Webb, NASA & CSA, L. Armus, A. Evans

NGC 3256 розташована на відстані 120 млн світлових років від Чумацького Шляху. Вона входить до складу галактичного скупчення Гідра-Центавр. Попри вдаваний спокій, NGC 3256 народилася внаслідок космічного катаклізму: зіткнення двох рівних за масою спіральних галактик. За розрахунками астрономів, воно сталося приблизно 500 млн років тому.

Якби вас попросили описати зіткнення галактик, то, найімовірніше, ви б уявили зорі, що врізаються одна в одну. Однак у реальності це вкрай малоймовірний сценарій. Відстані між зорями настільки великі, що вони спокійно проходять одна біля одної. Водночас скупчення газу та пилу, що заповнюють галактики, охоче взаємодіють. Гравітаційні пертурбації призводять до їх ущільнення, що викликає спалахи зореутворення.

На бурхливе минуле NGC 3256 вказують сяйливі нитки, складені із зір і пилу, які тягнуться від її диска. Інше свідчення — розкидані по всій NGC 3256 червоні та помаранчеві області, що містять молоді зорі, утворені в результаті злиття. Вони нагрівають пилові хмари, що їх оточують. Ті випускають інфрачервоне випромінювання, яке може зареєструвати JWST. На знімок також потрапили приливні хвости, складені з зір викинутих під час злиття.

Знімок NGC 3256 був зроблений у межах дослідження, метою якого є вивчення найближчих зореутворювальних галактик. Астрономів цікавить фізика процесу народження нових зір, а також зростання надмасивних чорних дір, яким неминуче супроводжується зіткнення галактик. У минулому NGC 3256 уже знімкував Hubble. Тепер його спостереження були доповнені інфрачервоними знімками JWST.

Нагадаємо, що недавно JWST зробив неймовірний знімок Сатурна.

За матеріалами https://esawebb.org