James Webb виявив першу галактику після Великого вибуху

Космічний телескоп James Webb побив власний рекорд, виявивши найвіддаленішу галактику, яку коли-небудь спостерігали. Вона має назву JADES-GS-z14-0. Червоне зміщення галактики відповідає значенню z=14,32, що означає, що її світло покинуло галактику, коли Всесвіту було всього 290 млн років.

Спробуйте знайти на світлині найвіддаленішу галактику JADES-GS-z14-0

Надчутливі прилади James Webb дозволяють астрономам використовувати телескоп для вивчення Космічного світанку — періоду, який існував лише кілька сотень мільйонів років після Великого вибуху. Міжнародна команда використала дані JWST, зібрані у межах проєкту Advanced Deep Extragalactic Survey (JADES), за допомогою спектрографа ближнього інфрачервоного діапазону NIRSpec. Вчені отримали спектр галактики, що виявив червоне зміщення 14,32. Червоне зміщення JADES-GS-z14-0 робить її найвіддаленішою з відомих галактик.

JADES-GS-z14-0
JADES-GS-z14-0 має червоне зміщення 14,32 (+0,08/-0,20), що робить її поточною рекордсменкою для найдальшої відомої галактики. Фото: NASA

Явище червоного зміщення виникає, коли світло від віддалених об’єктів у космосі зміщується до червоного кінця спектра через розширення простору. Чим більше червоне зміщення, тим далі розташований об’єкт.

Галактика дуже відрізняється від сучасних своєю безформною структурою. Її розміри трохи більше 1600 світлових років у діаметрі. До прикладу, Чумацький Шлях має діаметр 100 тис. світлових років. Тобто ця віддалена галактика вкрай крихітна. Такі розміри типові для далеких та ранніх галактик. Але, на відміну від Чумацького Шляху, JADES-GS-z14-0 дуже яскрава через світло, що випромінюють гарячі молоді зорі. Давня далека галактика також не така блакитна, як очікували вчені, що свідчить про те, що частина її світла почервоніла від пилу, навіть на цій дуже ранній стадії Всесвіту.

JADES-GS-z14-0
Вчені використовували прилад NIRSpec космічного телескопа James Webb NASA для отримання спектра далекої галактики JADES-GS-z14-0, щоб точно виміряти її червоне зміщення і, отже, визначити вік. Червоне зміщення можна визначити за розташуванням критичної довжини хвилі, відомої як розрив Лаймана-альфа. Ця галактика датується 290 млн років після Великого вибуху

Космічний телескоп James Webb із 6,5-метровим дзеркалом був запущений 25 грудня 2021 року і швидко став найпотужнішим із коли-небудь побудованих космічних телескопів. Його розробили для дослідження Всесвіту у видимому та інфрачервоному випромінюванні, що дозволяє бачити крізь космічний пил і виявляти приховані деталі. Телескоп розташований у другій точці Лагранжа, де гравітація Землі врівноважується гравітацією Сонця, на відстані 1,5 млн км від нашої планети.

Раніше ми повідомляли про те, як James Webb знайшов найдальші органічні молекули у Всесвіті.

За матеріалами universetoday.com