James Webb знайшов ще більш віддалену галактику у Всесвіті

Тиждень тому людство милувалось знімками космічного телескопа James Webb. Буквально одразу на фотографіях була знайдена найвіддаленіша галактика Всесвіту GLASSz-13, або скорочено GL-z13. Це відкриття вибухнуло в Інтернеті, про рекордну знахідку навіть писали основні світові ЗМІ. Але через сім днів телескоп побив власний рекорд — була знайдена ще більш віддалена галактика.

SMACS 0723
Невелика частина глибокого поля SMACS 0723 — перше зображення, опубліковане James Webb, на якому видно сотні галактик. Джерело: NASA/ESA/CSA/STScI

Передусім важливо зазначити, що GL-z13 наразі є лише кандидатом, який потребує подальшого дослідження, щоб підтвердити статус однієї з найбільш віддаленої галактики. Тепер у GLASSz-13 з’явився конкурент. У низці нових статей, опублікованих на цьому тижні на arXiv, астрономи обрали галактики, які розташовані ще далі — це демонстрація дивовижної потужності революційного космічного телескопа James Webb.

Як тільки дослідники отримали доступ до першої партії даних JWST, вони почали шукати далекі галактики. James Webb якнайкраще підходить для такого космічного полювання, оскільки він бачить космос в інфрачервоному світлі, а не у видимому, як це робить Hubble. Видиме світло від найдавніших галактик у Всесвіті має характерне червоне зміщення. Оскільки Всесвіт розширювався після Великого вибуху, довжини хвиль світла розтягуються, і спектр об’єктів, які перебувають дуже далеко та віддаляються від нас, зміщується у бік червонішої довжини хвилі. Астрономи позначають червоне зміщення літерою z. Вищі значення червоного зміщення, по суті, означають погляд у минуле. Наприклад, z = 1 відповідає приблизно 7,7 млрд років тому, тоді як z = 10 відповідає приблизно 13,2 млрд років тому.

У документах, завантажених на arXiv, є навіть не одна, а цілих три галактики-кандидатки зі значенням z більше 16. Це відповідало б приблизно 13,6 млрд років тому. Але один цікавий об’єкт є унікальним, бо має рекордний показник z = 16,7, що відповідало б приблизно 250 млн років після Великого вибуху.

Ця піксельна червона крапка може бути галактикою, яка існувала всього 250 мільйонів років після Великого вибуху
Ця піксельна червона крапка може бути галактикою, яка існувала всього 250 млн років після Великого вибуху. Масштабна шкала становить 1 кілопарсек (приблизно 3260 світлових років).

Якщо ці галактики такі далекі, то наскільки далекою була GL-z13? Ця рекордно віддалена галактика має значення z близько 13. Тож ця сенсація буквально за тиждень втратила свій статус найстарішої у Всесвіті.

Раніше ми створили тест, у якому ви зможете перевірити, як добре знаєте James Webb.

Приєднуйтесь: https://t. me/ustmagazine