James Webb виявив охолоджений спирт у протопланетній хмарі молодої зорі

Міжнародний астрономічний колектив, використовуючи космічний телескоп NASA/ESA/CSA James Webb (JWST), виявив органічні молекули у протозорях на початкових етапах їхнього формування. Вони виявилися від простих молекул, як, наприклад, метан, до складних сполук, таких як оцтова кислота та етанол. Ці знахідки є ключовими для розуміння формування екзопланет із можливим зародженням життя на них.

IRAS 23385
Зображення на довжині хвилі 15 мікронів було зроблене інструментом MIRI на космічному телескопі James Webb в області поблизу протозорі, відомої як IRAS 23385. Фото: NASA, ESA, CSA

Перше передбачення про складні органічні молекули у протозорях було зроблене ще десятиліття тому на основі лабораторних експериментів. Але виявити такі молекули було дуже складно через відсутність на той час високоякісних інструментів. Програма Early Release Science Ice Age телескопа James Webb виявила лід у найтемніших і найхолодніших регіонах молекулярних хмар.

Нові спостереження, здійснені за допомогою Інструменту середнього інфрачервоного діапазону на борту JWST (MIRI) у межах програми JOYS+, дозволили ідентифікувати й підтвердити ці органічні молекули у міжзоряних хмарах. Серед них ацетальдегід, етанол, метилформіат та оцтова кислота.

Астрономи вважають, що ці молекули можуть бути походженням від сублімації льоду — переходу безпосередньо з твердого стану в газовий. Це дає нові перспективи для розуміння походження органічних сполук у космосі. Дослідження також показало присутність інших молекул, як-от метан, мурашина кислота, діоксид сірки та формальдегід. Деякі з них мають важливе значення для біохімічних процесів. Також були виявлені негативні іони, які входять до складу солей, що мають вирішальне значення для розвитку подальшої хімічної складності за більш високих температур. Це вказує на те, що міжзоряний лід може бути набагато складнішим і потребує подальших досліджень.

IRAS 2A
Інструмент MIRI (Mid-Infrared Instrument) виявив різноманітність складних органічних молекул, які присутні у міжзоряних льодах, що оточують дві протозорі — IRAS 2A та IRAS 23385. Ілюстрація: NASA, ESA, CSA, Л. Хустак (STScI)

Особливий інтерес викликає протозоря IRAS 2A, яка може мати подібність із Сонячною системою на ранніх стадіях її формування. Науковці вражені тим, як James Webb дав їм змогу дослідити складний хімічний склад перших стадій розвитку планетних систем. Всі ці дослідження вказують на те, що лід у міжзоряних об’єктах може бути набагато складнішим, ніж вважалося раніше, і це відкриває нові перспективи для вивчення астрохімії.

Нові дослідження також підтверджують, що органічні молекули, знайдені у міжзоряних льодах, можуть падати на планети, які формуються, у складі комет чи астероїдів, що може стимулювати процеси формування життя. Усе це підкреслює значення подальших досліджень у цьому напрямку, які обіцяють отримати ще більше важливих даних найближчими роками.

Раніше ми повідомляли про те, що біля центру Чумацького Шляху знайдений дезінфектор.