Біля центру Чумацького Шляху знайдений дезінфектор

В області Стрілець В2, що перебуває поблизу центру Чумацького Шляху, знайдені молекули ізопропанолу. Цей спирт використовується на Землі як дезінфектор. Дослідження здійснене за допомогою масиву антен ALMA.

Ізопропанол, знайдений поблизу центру Чумацького Шляху використовується як дезінфектор
Молекули ізопропанолу знайдені поблизу центру Чумацького Шляху. Джерело: Рhys.org

У космосі знайшли спирт-дезінфектор

Група вчених, що працюють із масивом радіотелескопів ALMA, розташованим у Чилі, повідомила, що помітила біля центру Галактики речовину, яку раніше не знаходили у космосі. Йдеться про ізопропанол. На Землі цей спирт використовується переважно як дезінфектор.

Речовину виявили у велетенській міжзоряній хмарі Стрілець В2. Вона відома насамперед як джерело радіовипромінювання, яке перебуває недалеко від надмасивної чорної діри Стрілець А*. Ця область розташована на відстані приблизно 400 світлових років від центру Чумацького шляху і є «зоряною колискою», у якій народжуються велетенські світила.

Спирти є одним із найпоширеніших у Всесвіті класів речовин. Але досі вчені знаходили переважно ті з них, у молекулах яких мало атомів. Пропанол та його ізомер ізопропанол, знайдені у хмарі Стрілець В2, є найважчими з них.

ALMA продовжує відкривати органічні молекули

На сьогодні у космосі відкрито вже 276 різних органічних речовин. Ці дослідження є надзвичайно важливими для нашого розуміння, як же виникає життя на планетах. Є свідчення, що перші етапи синтезу живого з неживого відбуваються безпосередньо у космосі. Для цього вчені вивчають спектри випромінювання та поглинання найрізноманітніших об’єктів.

Робота ця достатньо непроста. Так, група вчених, які відкрили дезінфектор біля центру Чумацького Шляху, шукає такі молекули поблизу Стрільця В2 вже 30 років. Від самого початку роботи вони відкрили у цій хмарі велику кількість простих органічних речовин, але потім їхня робота призупинилася через низьку чутливість однодзеркальних телескопів, з якими вони працювали.

Однак 2014 року розпочав свою роботу масив радіоантен ALMA. Його висока кутова роздільна здатність дозволила ідентифікувати деякі досить складні органічні речовини. Усього за кілька років вчені змогли ідентифікувати ізопропілціанід, N-метилформамід та сечовину.