James Webb дослідив «галактику-небіжчицю»

Космічний телескоп James Webb виявив першу з відомих галактик, у яких раптово припинилося утворення зір. У галактиці під назвою GS-9209 припинилося зореутворення понад 12,5 млрд років тому. Це лише трохи більше ніж мільярд років після Великого вибуху. Знахідка показує, що принаймні деякі галактики згасли, коли Всесвіт ще був молодим. Тому існування GS-9209 відкриває нові подробиці для астрономії про те, як галактики живуть та вмирають. Про відкриття повідомляють дослідники з Університету Амхерст на arXiv.org.

Космічний телескоп James Webb
Космічний телескоп James Webb. Зображення: NASA

GS-9209 вперше помітили ще на початку 2000-х. В останні кілька років спостереження за допомогою наземних телескопів її визначили як можливу згаслу галактику на основі довжин хвиль світла, яке вона випромінює. Але атмосфера Землі поглинає хвилі інфрачервоного випромінювання, тому про припинення зореутворення у ній було неможливо знати напевно.

Астрофізик Адам Карналл і його колеги з Університету Амхерст запланували час для спостережень за допомогою телескопа James Webb (JWST), адже ця космічна обсерваторія дуже чутлива до інфрачервоного світла. Використовуючи спостереження JWST, Карналл і його колеги виявили, що GS-9209 утворила більшість своїх світил упродовж 200 млн років. За цей космічно короткий час у галактиці утворились світила вагою близько 40 млрд сонячних мас — приблизно стільки ж, скільки важить Чумацький Шлях.

Спростування монолітного колапсу

Швидкоплинний процес зореутворення свідчить про те, що GS-9209 сформувалась із величезної хмари газу та пилу. Раніше астрономи вважали, що цей спосіб утворення галактик, званий монолітним колапсом, є способом народження більшості галактик. Але ця ідея втратила популярність, її замінили на гіпотезу про те, що великі галактики утворюються в результаті повільного злиття багатьох менших, які своєю чергою утворились із великих хмар пилу й газу.

«Ймовірно, ми відкрили найяскравіший доказ того, що така еволюція галактик дійсно відбувається у Всесвіті», — пояснив Адам Карналл.

Спостереження за допомогою майбутніх телескопів, таких як запланований Extremely Large Telescope у Чилі, можуть допомогти з’ясувати більше подробиць про те, як була знищена галактика.

Раніше ми повідомляли про те, як сяйво найбільшої галактики Всесвіту вловили «мертві» телескопи.