Чому галактики перестають утворювати зорі

Великі галактики мають надзвичайно низькі темпи зореутворення. Вчені дослідили одну з них, яка нещодавно утворилася шляхом злиття двох інших, і дійшли висновку, що причиною є втрата газу внаслідок зіткнення.

Галактики втрачають газ під час зіткнень
Галактики втрачають здатність до зореутворення. Джерело: Рhys.org

Дослідження віддаленої галактики

У великих галактиках майже не відбувається зореутворення. Причину цього вчені досі не розуміли. Для того, щоб розібратися з цією загадкою, вони застосували масив радіотелескопів ALMA, розташований у Південній Америці, для пошуку галактики, яка тільки недавно виросла до розмірів, за яких народження нових світил майже припиняється.

І таку галактику, що відносно нещодавно утворилася при зіткненні двох інших, знайшли. Щоправда, говорити про час щодо неї треба обережно, адже розташована вона на відстані семи мільярдів світлових років від нас, і те, що ми зараз у ній спостерігаємо, насправді сталося ще до утворення Сонячної системи.

Дві галактики середніх розмірів зіткнулися й утворили одну гігантську. Газу для утворення нових зір всередині неї ще достатньо, але процеси народження нових світил вже зупиняються. Причину цього добре видно на зображеннях, отриманих за допомогою ALMA. У галактики є величезний газовий «хвіст» довжиною як два чумацьких шляхи.

Майбутнє великих галактик

Насправді вчені вже давно розуміли, що причина зупинки зореутворення у великих галактиках — втрата ними газу. Але куди він зникає, залишалося незрозумілим. Одні думали, що він «висмоктується» чорними дірами, інші — що просто закінчується.

Однак нове дослідження показує, що він просто «видувається» з галактики масштабними ударними хвилями, які виникають під час злиття. І «хвіст», який спостерігають науковці, — це саме такий потік газу, котрий за кілька сотень мільйонів років витече увесь.

Взагалі скупчення речовини у Всесвіті — достатньо рідкісні явища через його постійне розширення. Але свою роль відіграє і гравітація. Тому місця, де можна знайти великі галактики, зазвичай розділені мільярдами світлових років. Але одне таке місце може містити одразу кілька «великих і мертвих» галактик.

До речі, цілком можливо, що згасання зореутворення очікує і Чумацький Шлях. До цього, ймовірно, призведе зіткнення з галактикою Андромеди, яке станеться за 5 млрд років. Очікується, що сила його буде достатньою для того, аби залишити нову велетенську зоряну систему без газу.