Як відбувається злиття галактик

Вчені спостерігають за злиттям галактик NGC 169 та IC 1559 за допомогою телескопа Hubble. Обидві галактики мають велику кількість газу та пилу. Процес їхнього з’єднання є надзвичайно бурхливим.

Злиття галактик NGC 169 та IC 1559
Злиття галактик NGC 169 та IC 1559. Джерело: ESA/Hubble & NASA

Hubble зазнімкував злиття галактик

Знімки космічного телескопа Hubble дозволили вченим ближче ознайомитися з процесом злиття двох галактик, розташованих на відстані 320 млн світлових років від нас. Ці зоряні системи нагадують Чумацький Шлях, але відрізняються від нього розмірами. Діаметр NGC 169 становить приблизно 140 тис. світлових років. IC 1559 — 40 тис. світлових років.

Обидві галактики мають активні ядра. Це означає, що на надмасивні чорні діри у них інтенсивно падає речовина і при цьому перетворюється на енергію радіохвиль. Це і не дивно з огляду на те, що гравітаційна взаємодія вже зрушила з місця газ, пил та навіть зорі, й вони почали рухатися вусібіч, формуючи потоки, що з’єднують зоряні системи.

За деякий час структура обох галактик повністю зруйнується. Буде хаос, з якого поступово утвориться одна, ще більша галактика. Надмасивні чорні діри зіллються в одну, породивши при цьому сплеск гравітаційних хвиль. Але станеться це все впродовж наступних сотень мільйонів, а то й мільярдів років.

Загибель галактик та народження зір

Злиття галактик чи їх зіткнення — процес достатньо розповсюджений у Всесвіті. Вчені підозрюють, що саме таким чином «зоряні острови» збільшують свій розмір. Нашу Галактику та її сусідку М31 невдовзі чекає те саме. Щоправда, «невдовзі» — це за космічними мірками. Процеси злиття галактик неймовірно повільні у порівнянні з життям людини чи навіть існуванням усієї цивілізації на Землі. Тому кожне конкретне об’єднання видається нам нерухомим.

Але дізнатися, наскільки катастрофічні наслідки може мати злиття галактик, важливо. Наприклад, та ж активність ядер означає підсилення радіаційного фону у значній частині усього регіону злиття. І ця радіація може стати згубною для життя на планетах.

З іншого боку, знімки NGC 169 та IC 1559 демонструють, що в галактиках відбувається не тільки руйнування. На них видно і численні нові регіони зореутворення, які виникли внаслідок зіткнення потоків газу та «підігріву» їх радіацією від чорних дір.

За матеріалами www.sciencealert.com