James Webb допомагає розв’язати найбільшу проблему сучасної космології

Нове дослідження, проведене за допомогою космічного телескопа James Webb, пропонує свіжий погляд на розширення Всесвіту. Вчені виявили, що локальний Всесвіт віддаляється від нас зі швидкістю приблизно 70 км/с на мегапарсек. Це значення може допомогти розв’язати давню суперечність між різними вимірами швидкості розширення Всесвіту, що відома як напруга Габбла — одна з найбільших проблем сучасної космології.

Всесвіт
Всесвіт. Зображення: Unsplash

Для підтвердження цього результату знадобляться подальші дослідження, однак використання трьох різних типів зір дає надію на більш точне визначення швидкості розширення. Дослідження, опубліковане в The Astrophysical Journal, свідчить, що стандартна космологічна модель, яка описує еволюцію Всесвіту, все ще залишається правильною.

Всесвіт розширюється з прискоренням, яке визначається сталою Габбла. Цю величину можна обчислити за допомогою різних спостережень. Дані з раннього Всесвіту, такі як космічний мікрохвильовий фон та баріонні акустичні коливання, припускають швидкість розширення близько 67,4 км/с на мегапарсек. Натомість сигнали з ближчих об’єктів, таких як змінні зорі Цефеїди та наднові типу Ia, показують інше значення — близько 74 км/с на мегапарсек.

Хоча обидва методи мають похибки, науковці прагнуть визначити точну швидкість розширення. Астроном із Чиказького університету Венді Фрідман багато років працює над вимірюванням сталої Габбла, використовуючи зорі TRGB — вершина гілки червоних гігантів, які є точними індикаторами відстаней.

Команда Фрідмана використовувала телескоп James Webb для вимірювання TRGB-зір, змінних зір типу Цефеїд та новий тип «стандартних свічок» — гігантських світил з високим вмістом вуглецю. Результати показали, що TRGB-зорі дають значення 69,85 км/с/Мпк, вуглецеві зорі — 67,96 км/с/Мпк, а змінні Цефеїди — 72,05 км/с/Мпк, що підтверджує їхню взаємну узгодженість.

Ці нові дані демонструють перспективи розв’язання питання напруги Габбла, але ще залишається багато питань. Продовжуватимуться нові вимірювання, які можуть підтвердити чи спростувати ці результати. Не виключено, що на цьому шляху ми можемо натрапити на нові відкриття в астрофізиці.

Раніше ми повідомляли про те, як науковці визначили точну відстань до найвіддаленішого об’єкта Всесвіту.

За матеріалами ScienceAlert