Hubble зазнімкував галактику з надновою зорею

Астрономи, які працюють із телескопом Hubble, опублікували новий знімок. На ньому можна побачити спіральну галактику LEDA 857074, в якій спалахнула наднова зоря.

Галактика LEDA 857074. Джерело: ESA/Hubble & NASA, R. J. Foley

Космічний телескоп Hubble вивчає величезну кількість небесних об’єктів. Серед них галактики, туманності, зоряні скупчення, а також планети Сонячної системи та екзопланети. Програми спостережень зазвичай спрямовані на збір даних, щоб астрономи могли відповісти на конкретне запитання, яке їх цікавить. Звісно, це означає, що більшість запланованих спостережень спрямовані на об’єкти, які вже досліджувалися раніше.

Деякі з таких об’єктів добре відомі шанувальникам астрономії, наприклад Крабоподібна туманність або кулясте скупчення Омега Центавра. Інші, можливо, не перебувають на слуху, але все ж фігурують у сотнях наукових робіт. Серед них, скажімо, галактика Павук або галактика NGC 4753.

Із зображеною на новому знімку галактикою LEDA 857074, все інакше. Вона згадана менш ніж у п’яти роботах, одна з яких — база даних галактик. Про неї немає практично ніяких даних, крім її положення, а також того, що це спіральна галактика з перетинкою. З моменту свого відкриття LEDA 857074 просто ніким не вивчалася. Так, як же вона привернула увагу легендарного Hubble?

Відповідь на це питання дає наднова SN 2022ADQZ. Вона була виявлена автоматичним оглядом наприкінці 2022 року, а на початку 2023 року Hubble був наведений на галактику-господаря. Наднова являє собою яскраву цятку, яку можна побачити поруч із галактичним центром.

На сьогодні астрономи склали каталог мільйонів галактик, тому, хоча щорічно виявляють десятки тисяч наднових, імовірність того, що одна з них буде помічена в будь-якій конкретній галактиці, невелика. Вчені також не знають, наскільки активно LEDA 857074 формує зорі, а значить, як часто в ній спалахують наднові. Тому тепер вона отримає куди більш пильну увагу з боку астрономів.

За матеріалами Esahubble.org