Hubble виявив ознаки вулканічної атмосфери на екзопланеті

У 2015 році астрономи виявили екзопланету, що отримала позначення GJ 1132 b. Вона обертається навколо червоного карлика, розташованого на відстані 39 світлових років від Сонця і за віком порівнянного з ним. Її радіус на 13% перевершує земний, а маса — на 65%. Орбіта планети проходить на невеликій відстані від батьківської зорі: один оберт вона здійснює всього за 1,6 доби.

Екзопланета GJ 1132 b в уявленні художника. Джерело: NASA, ESA, and R. Hurt (IPAC/Caltech)

Під час недавнього дослідження вчені скористалися телескопом Hubble, щоб вивчити GJ 1132 b. На них чекав сюрприз. Виявилося, що цей світ має досить щільну атмосферу, багату на водень, ціановодень, метан і аміак, а також містить вуглеводневий серпанок.

Річ у тім, що згідно з наявними моделями спочатку GJ 1132 b був «субнептуном» — світом зі скелястим ядром, оточеним протяжною газовою оболонкою, що складається з водню і гелію. Але за мільярди років випромінювання зорі мало повністю здути атмосферу екзопланети, залишивши лише голе ядро.

Виходячи з того, що GJ 1132 b все ж має газову оболонку, а також аналізуючи особливості її хімічного складу, астрономи дійшли висновку, що вона є «вторинною». Очевидно, планета зуміла придбати нову атмосферу завдяки безперервній вулканічній активності. Її «підживлюють» приливні взаємодії, викликані витягнутістю орбіти GJ 1132 b (щось подібне спостерігається на юпітеріанському супутнику Іо).

Спектр екзопланети GJ 1132 b. Джерело: NASA, ESA, and P. Jeffries (STScI)

Що стосується знайденого космічною обсерваторією водню, то він частково залишився від первісної атмосфери. Значні обсяги цього газу встигли розчинитися в магматичних породах, а зараз вони поступово вивільняються під час вивержень.