Hubble відзначив день народження знімком компактної групи галактик

24 квітня космічний телескоп Hubble відсвяткує свій 32-й день народження. На честь цієї події фахівці групи супроводу місії опублікували дивовижний знімок, що демонструє скупчення з п’яти галактик, відоме під назвою «компактна група Хіксон 40» (Hickson 40).

Компактна група галактик Хіксона 40 (Hickson 40). Джерело: NASA, ESA and STScI

Сфотографована Hubble група складається з трьох спіральних, однієї еліптичної та однієї лінзоподібної галактики. У процесі своєї мандрівки Всесвітом їхні шляхи перетнулися, і вони виявилися втягнуті в гравітаційний танок, який неминуче завершиться їхнім злиттям. Для розуміння того, наскільки «тісним» є скупчення, зазначимо, що воно могло б уміститися в область простору, діаметр якої менш ніж удвічі перевищує діаметр нашого Чумацького Шляху.

Відмінною особливістю групи Хіксона є її ізольованість. Зазвичай такі тісні об’єднання можна знайти у центрах величезних скупчень галактик. Проте група Хіксона ізольована від подібних структур. На думку астрономів, це пояснюється лише тим, що галактики пов’язані великою кількістю темної матерії.

Астрономи вивчили цю компактну групу галактик не тільки у видимому світлі, а й у радіо-, інфрачервоному та рентгенівському діапазонах. Майже кожна з галактик містить компактне радіоджерело у своєму ядрі, що є свідченням присутності чорної діри. Рентгенівські спостереження показують, що галактики гравітаційно взаємодіють, це свідчить про наявність великої кількості гарячого газу. Вони також утворюють нові світила.

Результати вимірів показують, що відстань між галактиками групи поступово зменшується. Приблизно через мільярд років вони зіллються в одну гігантську еліптичну галактику. На думку астрономів, на зорі Всесвіту подібні компактні групи були набагато численнішими, і їхні злиття могли служити паливом для живлення перших надмасивних чорних дір. У процесі поглинання речовини вони випромінювали таку колосальну кількість енергії, що для їхнього позначення астрономи придумали спеціальний термін «квазари».

Раніше ми писали про космічний календар на 2022-й рік, складений із найкращих знімків місії Hubble.