Гравітація Сонця упіймала планету-прибульця на околицях Сонячної системи

Холодна й загадкова хмара Оорта, розташована на межі нашої Сонячної системи, може приховувати екзопланету-прибульця. Про це свідчать нові дослідження.

У 1906 році астроном і підприємець Персіваль Ловелл розпочав пошуки Планети Х — гіпотетичної гігантської планети, що обертається навколо Сонця за межами орбіти Нептуна. Він був переконаний в існуванні такої планети на основі деяких невідповідностей, які спостерігалися в орбітальному русі Нептуна й Урана. Його віра нарешті призвела до відкриття Плутона в 1930 році. Хоча пізніше вчені з’ясували, що карликова планета має занадто малу масу, аби впливати своєю гравітацією на траєкторію Нептуна, не кажучи вже про Уран.

Вірогідність існування дев'ятої планети Сонячної системи складає 7%
Ймовірність існування дев’ятої планети Сонячної системи складає 7%. Ілюстративне зображення: Unsplash

Сьогодні гіпотеза про Планету Х вважається переважно спростованою. Однак це не заважає астрономам продовжувати її пошуки у віддалених куточках Сонячної системи. Згідно з новими дослідженнями, гіпотетична дев’ята планета може існувати на її околицях, але набагато далі, ніж міг передбачити Ловелл.

Міжнародний колектив дослідників нещодавно створив модель нестабільної небесної механіки ранньої Сонячної системи. Як з’ясувалося, існує ймовірність того, що одне чи кілька тіл планетних розмірів можуть залишитися у хмарі Оорта — величезному резервуарі льодяних об’єктів, що простягається на відстань від кількох сотень мільярдів до кількох трильйонів кілометрів від Сонця. Нова стаття, присвячена цьому дослідженню, була опублікована на сервері препринтів arXiv і ще не пройшла рецензування.

Приблизно 4,5 млрд років тому, коли Сонячна система тільки формувалася, гравітація розкидала речовину остигаючої протопланетної пилової хмари, подібно до куль на космічному більярді. Часом уламки розміром із планету відлітали настільки далеко, що уникали впливу гравітації Сонця.

Вчені спостерігали так звані планети-вигнанці у віддалених зоряних системах. На думку дослідників, існує приблизно 0,5% ймовірності того, що одна з таких планет могла сформуватись у нашій системі й опинитись у хмарі Оорта, коли вона дрейфувала далі від Сонця.

Але, за розрахунками команди, гравітація нашого світила могла упіймати планету-прибульця далеко за орбітою Нептуна, і зараз вона перебуває у межах хмари Оорта. Ймовірність цього становить приблизно 7%. І якщо це правда, то об’єкт, подібний до довгоочікуваної «Планети Х» Ловелла, все ж може існувати. Хоча він буде занадто далеко, щоб впливати на рух Нептуна.

Однак дослідники вважають, що хмара Оорта, найімовірніше, складається зі значно менших льодяних тіл. Але з урахуванням їхнього розміру та відстані ми, напевно, ніколи не дізнаємося, що там приховано.

Раніше ми повідомляли про те, що екстремальна орбіта транснептунового об’єкта свідчить на користь існування дев’ятої планети.

За матеріалами livescience.com.