Google оновила довоєнні карти Маріуполя, а Китай розробляє власний Starship: дайджест новин

Добірка найцікавіших космічних новин за тиждень: штучний інтелект знайшов нову планету; вчені замислилися, чим загрожує секс у космосі, а ми розповідаємо, як українська астрономія постраждала від російської агресії.

«Найбільший ворог знання — не невігластво, а ілюзія знання».

― Деніел Дж. Бурстін

Де шукати уламки київського боліда

Міжнародна метеоритна організація опублікувала дані про масу та траєкторію боліда, який налякав мешканців Києва ввечері 19 квітня. Він мав початкову масу близько 200–300 кг. Тоді кияни подумали, що це чергова російська ракетна атака чи навіть падіння супутника. Однак цю подію зареєстрували камери European Fireball Network, тож сумнівів у тому, що це падіння великого метеорита, немає.

Вчені встановили, що болід уперше спостерігався на висоті 98 км над Великою Димеркою. Він рухався на південний захід зі швидкістю 29 км/с і пролетів над Києвом на висоті 80 км. Сам спалах, який усіх так налякав, стався на висоті 38 км. Його яскравість сягнула -18 зоряної величини, що дозволяє зарахувати цю подію до категорії суперболідів. Першому спалаху наслідував другий на висоті 32,5 км, а потім — ще три на висотах 31, 30 та 29,5 км.

Востаннє болід бачили у 23 км над землею, коли його швидкість складала 10 км/с. Через високу початкову швидкість майже весь матеріал метеороїда згорів в атмосфері. Принаймні профілі спалахів свідчать про те, що уламки не могли бути важчими за 1 кг. Якщо вони все ж досягли землі, то шукати їх треба десь між селищами Романівка, Попільня, Паволоч і Строків на межі Київської та Житомирської областей на південний захід від Фастова.

Надважка китайська ракета буде повністю багаторазовою

Китай готується на початку 2040-х років запустити надважку ракету «Чанчжен-9», що буде повністю багаторазовою. Раніше її планували зробити одноразовою. Нині ж розробники обіцяють створити багаторазовий носій, здатний виводити на низьку навколоземну орбіту (ННО) 80 тонн вантажу.

Ракета буде триступеневою, і кожен зі ступенів використовуватиметься повторно. Проте перший старт, запланований на 2033 рік, відбудеться ще в одноразовому варіанті. Очікується, що носій заввишки 114 м матиме стартову масу 4400 тонн і тягу в 6100 тонн. У повністю одноразовому варіанті він зможе виводити на ННО 150 тонн корисного навантаження, а якщо зробити багаторазовим перший ступінь, то в космос можна буде запускати 100 тонн вантажу.

Що можна побачити в Маріуполі на супутникових знімках Google Maps

Героям слава!

Минулого тижня корпорація Google оновила свої карти міста Маріуполь, зараз окупованого російською федерацією. Спочатку це відбулось у версії Pro, а 26 квітня зображення стали доступними також для звичайної онлайн-версії.

При цьому використовувалися знімки, зроблені супутниками під час боїв за місто навесні минулого року, протягом усього минулого року та зовсім нещодавно. Тому на них можна побачити як повністю зруйновані квартали, так і сліди колишнього мирного життя, коли над містом ще майорів синьо-жовтий прапор.

Розмови для дорослих: чим загрожує секс у космосі

Група вчених і медиків опублікувала статтю, в якій закликає всіх зацікавлених долучитися до обговорення проблем, пов’язаних із сексом і дітонародженням у космосі. На думку фахівців, проблема містить чимало як суто біологічних, так і соціальних аспектів.

Біологічні ризики насправді значно ширші й торкаються питань не лише поведінки людського тіла під час статевого акту в невагомості, але й запліднення та розвитку ембріона. Соціальні та культурні наслідки переважно стосуються передбачення того, наскільки часто люди, які летять у космос розважатися, будуть займатися там сексом. Чи розумітимуть вони, наскільки великий ризик травмування під час статевого акту в невагомості? Чи готові відповідальні особи до потоку скарг і судових розглядів, пов’язаних із такими травмами?

Штучний інтелект відкрив планету за межами Сонячної системи

Вчені з Університету Джорджії підтвердили існування раніше невідомої екзопланети. Але її першовідкривачами стали не вони, а штучний інтелект — інструмент машинного навчання. Його створили на основі знань про закономірності утворення великих тіл у протопланетних дисках. Відкриття було зроблене під час обробки знімків зорі з протопланетним диском, яку раніше вже вивчали фахівці й вирішили, що планети там немає. Однак штучний інтелект все ж виявив ознаки наявності великого тіла. Тоді вчені повторно дослідили систему та підтвердили, що певна область диска справді має характерні коливання яскравості, які зазвичай вважають ознакою планети. Згодом її присутність була повністю підтверджена.

Повноцінно насолодитися видовищем полярного сяйва 23 квітня в Києві заважала штучна засвітка. Автор світлини — Олександр Чубуков (Київський клуб любителів астрономії «Астрополіс»)

Ввечері 23 квітня у північній частині неба почала розгорятися незвичайна малинова заграва — полярне сяйво, що стало «відлунням» потужного сонячного спалаху. Оскільки небосхил над усією північною частиною України був чистим, побачити незвичайне для наших широт явище могли мільйони людей. Сонячний спалах класу М стався 21 квітня 2023 року в групі плям NOAA 3282 і супроводжувався значним корональним викидом маси. Від Сонця в космічний простір «вирушив» потужний потік заряджених частинок (переважно протонів), на шляху якого опинилася наша Земля.

Цікава цифра: 19 тис. вулканів

Підводний вулкан
Підводний вулкан. Джерело: www.whoi.edu

Більша частина дна земних океанів досі лишається недослідженою. В новій праці вчені використали радарні супутники, щоб знайти підводні вулкани. Їх виявилося близько 19 тисяч. Дно Світового океану вивчене гірше, ніж поверхня Місяця. Навіть просте картографування здійснене тільки для чверті його площі. А воно не менш різноманітне, ніж суходіл. Зокрема, гори зустрічаються там так само часто.

Редакція The Universe Space Tech розповідає про найбільший радіотелескоп України УТР-2, що протягом шести місяців перебував під російською окупацією. Багато років поспіль за допомогою цього інструменту досліджували нейтронні зорі й активність Сонця.

У другій статті ми розмірковуємо над питанням, чи замінять людину розумні машини, та з’ясовуємо, що заважає штучному інтелекту захопити світ.

Читайте у попередньому дайджесті: Супутники виявили стрімке танення льодовиків, а Airbus показав нову космічну станцію: дайджест новин