Фото дня: небесний живопис

Це вельми цікаве зображення було зроблене на вершині згаслого гавайського вулкана Мауна-Кеа. Він є домом для низки телескопів, включаючи 8,1-метровий Gemini North, який можна побачити у правій частині кадру. У момент знімкування обсерваторія займалася «небесним живописом», намагаючись поринути у таємниці Всесвіту.

Искуственные звезды
Зоряне небо над вершиною гори Мауна-Кеа. Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/J. Chu

Характерні червоні промені, які випускаються Gemini North і одним із телескопів на задньому плані, — це лазери, що створюють штучні зорі. Вони є частиною системи адаптивної оптики, невід’ємного компонента сучасних обсерваторій.

Технологія адаптивної оптики працює в такий спосіб. Лазер підсвічує шар атомарного натрію у верхніх шарах атмосфери, утворюючи штучну зорю. Потім комп’ютер порівнює еталонні та реальні її параметри. Це дозволяє йому розрахувати характеристики атмосферної турбулентності й потім компенсувати їх шляхом зміни форми вторинного дзеркала телескопа. Завдяки цій технології, що вперше стала на озброєння астрономів наприкінці 1980-х, сучасні наземні обсерваторії можуть робити знімки, що за чіткістю мало чим поступаються зображенням космічних телескопів.

Оскільки знімок був зроблений з великою витримкою, ми також можемо побачити зоряні треки — сліди, залишені світилами у процесі свого видимого руху навколо полюса світу. Цей ефект виникає через те, що Земля обертається довкола своєї осі.

Ви також можете помилуватись дивовижним знімком групи далеких галактик, опублікованим на честь чергового дня народження телескопа Hubble.

Як у ранній Сонячній системі були розподілені метали