Фото дня: штучні зорі над Атакамою

Представлене фото демонструє промені потужних лазерів, що б’ють із вежі четвертого юніта Дуже великого телескопа ESO (VLT). Подібну картину можна часто спостерігати у цьому куточку пустелі Атакама. Але куди саме спрямовані промені?

Система створення штучних зір комплексу VLT. Джерело: ESO/A. Ghizzi Panizza

Метою лазерів є багатий на атоми натрію верхній шар земної атмосфери, розташований на висоті приблизно 90 км. Випромінювання збуджує ці атоми, змушуючи їх яскраво світитися. В результаті у  небі спалахує нова точка, яку називають штучною зорею.

Штучні зорі потрібні астрономам для обчислення параметрів розмиття світла небесних тіл турбулентними потоками у земній атмосфері. Ця інформація використовується для того, щоб у режимі реального часу скоригувати розмиття за допомогою деформованого дзеркала. Ця техніка називається адаптивною оптикою. В результаті зображення об’єктів, що спостерігаються, виходять набагато чіткішими — начебто їх зазнімкував космічний телескоп.

Четвертий юніт VLT (його власна назва «Єпун») — це єдиний телескоп комплексу, оснащений пристроєм створення штучних зір. Кожен його лазер має потужність 22 Вт та створює світловий пучок діаметром 30 см. З міркувань безпеки система обладнана камерами стеження за областю неба, в яку направлені промені, щоб вимкнути їх у разі появи на цій ділянці неба літальних апаратів.

Наразі VLT є найбільшим на Землі комплексом оптичних телескопів за загальною площею дзеркал. Але вже до кінця цього десятиліття його перевершить Надзвичайно великий телескоп. Нещодавно ми розповідали про цю обсерваторію, яка допоможе людству зробити наступний крок до осягнення найбільших таємниць Всесвіту.