Euclid завершив першу частину масштабної мапи Всесвіту

Європейська космічна агенція (ESA) оприлюднила першу частину масштабної 3D-карти Всесвіту, створену на основі даних телескопа Euclid. Цей телескоп призначений для вивчення темної матерії та темної енергії, що разом складають 95% нашого Всесвіту. Протягом шести років він збиратиме дані, які допоможуть ученим краще зрозуміти ці загадкові явища.

Euclid
Мозаїка космосу, створена за даними космічного телескопа Euclid. Зображення: ESA

Перше зображення має роздільну здатність 208 гігапікселів і охоплює ділянку південного неба, площа якої приблизно у 500 разів більша за повний Місяць. Панорамна світлина містить 14 млн галактик та десятки млн зір із Чумацького Шляху. Це лише 1% від повного огляду, який планує зробити Euclid, охоплюючи мільярди галактик і дозволяючи зазирнути у глибоке минуле Всесвіту.

«Ця частина карти, наповнена різноманітними джерелами, відкриває нові способи дослідження космосу. Протягом шести років ми побачимо більше третини неба», — зазначила Валерія Петторіно, наукова співробітниця проєкту.

Одна із галактик на мозаїці розташована на відстані 420 млн світлових років від Землі. Окрема частина зображення, яке показує цю галактику, становить лише 0,0003% від повної 208-гігапіксельної мозаїки.

Поточний етап дослідження вже охоплює 12% плану. Щодня на Землю надходить близько 100 гігабайтів даних із телескопа. Ці дані не тільки створюють дивовижні зображення, а й допомагають вивчати розподіл темної матерії та її прояви, зокрема гравітаційні лінзи.

Перші зображення з Euclid були представлені в листопаді 2023 року. Тоді оприлюднили знімки скупчення Персея, галактик різних типів, кулястих скупчень та туманності Кінська Голова. Ці зображення підтвердили потужність телескопа і його здатність виконати амбітні завдання місії.

Раніше ми повідомляли про те, як Euclid виявив 1,5 трлн зір-сиріт у найбільшій структурі космосу.

За матеріалами mpia.de