Європейська космічна агенція (ESA) опублікувала п’ять свіжих знімків, зроблених космічним телескопом Euclid. На них можна побачити галактичні скупчення, регіон активного зореутворення та спіральну галактику.

Безпрецедентні результати

Телескоп Euclid був запущений у липні 2023 року. Основне завдання апарата полягає у вивченні таємничої темної матерії і темної енергії — невидимих сил, які, за словами вчених, становлять 95% відомого нам Всесвіту. Для цього Euclid здійснює високоточні вимірювання червоних зміщень галактик, розташованих у радіусі до 10 млрд світлових років від Чумацького Шляху.

Космічний телескоп Euclid (концепт). Джерело: ESA

23 травня ESA опублікувала ранній каталог місії. Попри те, що він охоплює всього один день спостережень, Euclid вдалося виявити понад 11 млн об’єктів у видимому світлі та ще 5 млн — в інфрачервоному.

На честь цієї події ESA також опублікувала п’ять зроблених Euclid знімків. Вони щонайменше вчетверо чіткіші за ті, що можна зробити за допомогою наземних телескопів. Це не просто красиві картинки. Особливість Euclid полягає в його універсальності. Телескоп може дуже детально і глибоко охоплювати великі ділянки неба і здатний зафіксувати на одному знімку широкий спектр різних об’єктів: від тьмяних до яскравих, від далеких до близьких, від масивних скупчень галактик до маленьких планет.

За словами вчених, знімки телескопа демонструють його безпрецедентні можливості. Крім полювання за темною матерією, Euclid виявився здатним виявляти планети-ізгої, картографувати зоряні скупчення, шукати карликові галактики тощо.

Знімки Euclid

Перший знімок Euclid демонструє галактичне скупчення Abell 2390. Воно розташоване на відстані 3 млрд світлових років від Землі та складається з 50 тис. галактик. У центрі фото можна побачити прекрасний прояв гравітаційного лінзування у вигляді дуг. Багато з них насправді є кількома зображеннями одного й того ж далекого об’єкта.

Галактичне скупчення Abell 2390. Джерело: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi

Друге фото демонструє M78 — регіон активного зореутворення, розташований на відстані 1300 світлових років від Землі. За допомогою своєї інфрачервоної камери Euclid зазирнув углиб цього зоряного пологового будинку, склавши безпрецедентну карту складних ниток газу і пилу, а також виявив нещодавно сформовані зорі та планети.

Регіон активного зореутворення М 78. Джерело: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi

На третьому знімку можна побачити спіральну галактику NGC 6744. Завдяки своїй роздільній здатності, Euclid вдалося детально картографувати її структуру.

Галактика NGC 6744. Джерело: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi

На четвертому зображенні видно галактичне скупчення Abell 2764 (угорі праворуч), що складається із сотень галактик, оточених величезним ореолом темної матерії. Euclid зазнімкував безліч об’єктів на цій ділянці неба, включно з фоновими галактиками, далекими скупченнями та галактиками, що взаємодіють. На фото також потрапила яскрава зоря переднього плану (нижня частина знімка), яка насправді розташована в нашому Чумацькому Шляху.

Галактичне скупчення Abell 2764. Джерело: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi

На п’ятому знімку можна побачити галактики, що взаємодіють, у сузір’ї Золота Риба. Вони розташовані на відстані 50 млн світлових років від Землі.

Галактики, що взаємодіють, у сузір’ї Золота Риба. Джерело: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi