Euclid виявив 1,5 трильйона зір-сиріт у найбільшій структурі космосу

Науковці за допомогою космічного телескопа Euclid виявили 1,5 трильйона зір-сиріт, які дрейфують у масивному скупченні Персея з тисяч галактик. Це скупчення є однією з найбільших структур у космосі. Зорі, відірвані від власних галактик, створюють слабке блакитне світло між ними. Це внутрішньокластерне світло настільки тьмяне, що у тисячі разів темніше за нічне небо Землі.

Зображення скупчення Персея
Зображення скупчення Персея, на якому показано дві найяскравіші галактики в скупченні, NGC 1275 (ліворуч) і NGC 1272 (праворуч) у центрі. Авторство: Euclid consortium

Досліджуючи це світло, Euclid допомагає вченим зрозуміти його походження і з’ясувати, звідки беруться зорі-сироти. Телескоп стартував із мису Канаверал на ракеті Falcon 9 компанії SpaceX 1 липня 2023 року. Його основна місія — дослідження темної енергії та темної матерії, але він також виявив світло між галактиками у скупченні Персея.

Науковиця Університету Ноттінгема Ніна Хатч зазначила, що здатність телескопа розрізняти тонкі кольори світла допомогла зрозуміти, що ці зорі походять із малих галактик. Вивчаючи їхні характеристики, вчені виявили, що деякі із цих зір-сиріт були затягнуті з околиць галактик через взаємодію з іншими галактиками. Інші ж походять з карликових галактик, що були зруйновані.

Збільшені зображення скупчення Персея
Збільшені зображення скупчення Персея, як їх бачив Euclid, показують карликові галактики, які пережили взаємодію з більшими галактиками. Зображення: консорціум Euclid, LMU, MPE

Несподіванкою стало те, що зорі-сироти не оберталися навколо найбільших галактик скупчення, як очікувалося, а навколо точки між двома найяскравішими галактиками NGC 1275 і NGC 1272.

Використовуючи Euclid, дослідники також виявили 50 тис. щільно упакованих сферичних скупчень зір, відомих як кулясті скупчення. Внутрішньокластерне світло розподіляється подібно до цих скупчень, що свідчить про те, що вони є джерелом цього світла.

Кулясті скупчення домінують у карликових галактиках, отже, частина внутрішньокластерного світла може походити від залишків таких галактик, розірваних під час зіткнень із масивнішими галактиками. Спостереження показали, що малі карликові галактики у скупченні Персея збільшуються в міру віддалення від його центру.

Це дослідження сприяє розумінню еволюції галактик та їхніх скупчень, а також того, як Всесвіт набув сучасного вигляду.

Раніше ми повідомляли про те, якими були перші знімки телескопа-мисливця за Темною матерією.