Десять років першому польоту Dragon до МКС

25 травня 2012 року встановлений на МКС маніпулятор Canadarm2 успішно підхопив та пристикував до станції корабель Dragon. Він став першим в історії приватним космічним кораблем, який доставив вантаж на орбіту. З нагоди десятирічного ювілею цієї події ми розкажемо про історію створення та основні досягнення Dragon.

Розробка корабля Dragon

Ідея створення вантажного космічного корабля народилася у SpaceX 2004 року. До цього моменту вже було зрозуміло, що в найближчому майбутньому шатли будуть виведені з експлуатації, що порушило питання про постачання МКС. SpaceX сподівалася зайняти цю нішу, створивши корабель, який зможе доправляти вантажі (а згодом і людей) на борт станції.

Космічний корабель Dragon. Джерело: NASA

Розрахунок SpaceX виправдався. NASA вирішила поставити на приватників та ініціювала програму CRS (Commercial Resupply Services) з доставлення вантажів на МКС. У 2008 році SpaceX виграла знаковий для себе контракт на суму 1,6 млрд, отримавши 12 місій із постачання станції. Фактично він врятував компанію, яка тоді балансувала на межі банкрутства.

Влаштування корабля Dragon

Космічний корабель Dragon складається з двох основних компонентів: герметичної капсули та негерметичного відсіку («багажника»). Герметичний відсік оснащений теплозахистом, що дозволяє витримати вхід в атмосферу. Він застосовується як для доставлення вантажів на МКС, так і їхнього повернення Землю, та може використовуватися повторно.

Космічний корабель Dragon. Джерело: NASA

Важливою конструктивною особливістю герметичного відсіку є те, що в ньому розміщені рушійна установка, паливні баки, акумулятори та більшість інших важливих систем корабля. Це значно збільшує вигоду від його повторного використання.

«Багажник» використовується для доставлення великих вантажів, розміщення сонячних батарей та радіаторів системи охолодження. Він відстиковується перед поверненням Dragon на Землю і згоряє в атмосфері.

Капсула Dragon, що повернулася на Землю. Джерело: NASA

Об’єм капсули Dragon першого покоління становив 11 м³, «багажника» — 14 м³, суха маса — 4200 кг. Він міг доставити до 6000 кг вантажу на МКС і повернути Землю до 3000 кг.

Історія експлуатації Dragon

Dragon уперше вирушив у космос у грудні 2010 року. Метою місії була перевірка можливостей кораблів. Dragon успішно виконав випробувальну програму, після чого його капсула приводнилася у Тихому океані. Єдиним вантажем на борту була головка сиру, розміщена SpaceX як жарт.

Космічний корабель Dragon. Джерело: NASA

Перша місія до МКС відбулася у травні 2012 року. Після її успіху Dragon розпочав регулярні рейси до станції за програмою CRS. Три капсули літали двічі, ще три — тричі. Один корабель був втрачений внаслідок аварії ракети Falcon 9 у червні 2015 року.

Cargo Dragon

Останній запуск корабля Dragon першого покоління відбувся у березні 2020 року. Після нього SpaceX перейшла на використання Cargo Dragon. Це вантажна версія пілотованого корабля Crew Dragon, що відрізняється від неї відсутністю крісел астронавтів, системи життєзабезпечення, інформаційних дисплеїв та органів управління, а також системи аварійного порятунку. Водночас Cargo Dragon здатний самостійно стикуватися з МКС без використання маніпулятора.

Cargo Dragon
Cargo Dragon, що наближається до МКС. Джерело: NASA

Як і його попередник, Cargo Dragon може доставити на орбіту 6000 кг запасів і повернути на Землю до 3000 кг вантажу. Наразі нова версія корабля здійснила чотири польоти на МКС. У SpaceX планують повторно використовувати капсули Cargo Dragon до п’яти разів.

Crew Dragon

SpaceX вперше повідомила про розроблення пілотованого космічного корабля Crew Dragon у 2014-му. Того ж року компанія стала одним із переможців програми CCP (Commercial Crew Program), отримавши контракт на доставлення людей на МКС.

Crew Dragon
Зовнішній вигляд та розміри космічного корабля Crew Dragon. Джерело: SpaceX

Спочатку планувалося, що експлуатація Crew Dragon розпочнеться 2017 року. Але створення пілотованого космічного корабля виявилося складнішим завданням, ніж передбачалося. Крім того, на вимогу NASA, інженерам SpaceX довелося внести істотні зміни у конструкцію корабля. Так, спочатку Crew Dragon мав здійснювати реактивну посадку з використанням двигунів. Але під тиском NASA конструкторам довелося відмовитися від цієї ідеї та використати більш традиційну парашутну систему.

Теоретично Crew Dragon може перевозити до семи людей. Але у місіях за контрактами NASA екіпаж корабля буде обмежений чотирма астронавтами. Перше безпілотне випробування Crew Dragon відбулося у березні 2019 року, перший політ з екіпажем — у травні 2020-го.

Загалом зараз на рахунку Crew Dragon сім пілотованих польотів. При цьому корабель літає в космос не лише на замовлення NASA, а й у межах приватних контрактів. Так, у вересні 2021 року він відправив на орбіту учасників першої в історії приватної космічної місії Inspiration4. А у квітні 2022-го Crew Dragon доставив на МКС екіпаж компанії Axiom Space.

Концепт місії Polaris Dawn. Джерело: Polaris

Вже незабаром Crew Dragon може знову вписати свою назву в літопис космонавтики. У процесі запланованої на кінець цього року місії Polaris Dawn корабель буде виведений на орбіту з апогеєм 1400 км. Це дозволить побити рекорд, встановлений ще далекого 1966-го місією Gemini 11. Крім того, під час цього польоту планується здійснити перший в історії приватний вихід у відкритий космос.