Де наразі перебувають найвіддаленіші космічні апарати?

Людство відправляє космічні апарати в далекий космос уже 50 років. В 1972-му місія Pioneer 10 розпочала подорож за межі Сонячної системи. Зараз у нас є п’ять зондів, які або досягли краю Сонячної системи, або стрімко наближаються до неї: Pioneer 10, Pioneer 11, Voyager 1, Voyager 2 та New Horizons.

Voyager 1
Космічний зонд Voyager 1. Ілюстрація: NASA

Спочатку планувалося, що ці космічні кораблі досліджуватимуть наші сусідні планети, але тепер вони прокладають шлях за межі Сонячної системи, надаючи астрономам унікальні точки огляду в космосі — і вони багато чого досягли у 2022 році.

Voyager 1 та 2

2022 року місії Voyager відзначили 45-річний ювілей. Від близьких прольотів зовнішніх планет до дослідження найвіддаленіших куточків космосу — ці два космічні апарати зробили величезний внесок у розуміння астрономами Сонячної системи. Наразі головний їхній проєкт полягає у дослідженні міжзоряного простору. Voyager 1 перетнув геліопаузу, межу, на якій потік частинок Сонця перестає бути найважливішим впливом, у 2012 році, а Voyager 2 вирушив за ним у 2018 році.

Найдальші космічні кораблі людства та їхні шляхи поза межами Сонячної системи
Найдальші космічні апарати людства та їхні шляхи від Землі поза межами Сонячної системи. Авторство зображення: NASA/Johns Hopkins APL/Southwest Research Institute

Команда місії зіткнулася з однією серйозною проблемою минулого року, коли Voyager 1 почав надсилати спотворену інформацію про своє місцеперебування. Інженери знайшли причину — винуватцем було застаріле комп’ютерне обладнання. Після виправлення зонд почав працювати у штатному режимі. Однак подібних інцидентів слід очікувати зі старим космічним кораблем.

Команда також активно керує джерелом живлення на борту кожного Voyager, яке щороку зменшується, оскільки радіоактивні генератори зондів стають дедалі неефективнішими. Цього року персонал місії вимкнув обігрівачі, які підтримували низку наукових інструментів на борту в суворому, холодному середовищі космосу — і, на загальний подив, ці інструменти все ще працюють.

Pioneer 10 та 11

Космічні зонди Pioneer посідають особливе місце в історії космосу. На жаль, ці видатні 50-річні апарати давно не функціонують — Pioneer 10 втратив зв’язок ще 2003 року, а Pioneer 11 мовчить з моменту свого останнього контакту в 1995 році. Але обидва ці космічні кораблі є ознаками присутності людства в Сонячній системі, і вони все ще продовжують свої подорожі.

Pioneer 10
Космічний апарат Pioneer 10

Як тільки космічний корабель встановлюється на траєкторію поза Сонячною системою, згідно із законами фізики, він не зупиниться, доки щось не змінить його курс. За розрахунками, траєкторія польоту Pioneer 10 лежить у напрямку зорі Альдебаран, якої він досягне через 2 млн років. Pioneer 11 летить до сузір’я Орла, однієї із зір якого він досягне через 4 млн років.

New Horizons

New Horizons — наймолодший брат цих новаторських місій, запущений 2006 року. Після завершення свого знаменитого прольоту повз карликову планету Плутон 2015-го цей зонд продовжив свій шлях за межі Сонячної системи. За розрахунками, він досягне геліопаузи приблизно 2040 року.

New Horizons
Фонове світіння Всесвіту далеко від Сонця виявилося аномально яскравим, за даними апарата New Horizons. Зображення: NASA

Апарат не лише виконав свою основну місію, а й успішно завершив обліт меншого об’єкта пояса Койпера, Аррокота, 2019 року. На початку 2022-го New Horizons був переведений у режим сну, оскільки чекав на схвалення нових цілей у межах розширення місії. Наразі команда зонда переходить до другої розширеної місії New Horizons у поясі Койпера, або скорочено KEM2. Космічний апарат «розбудять» 1 березня 2023 року. Коли він «прокинеться від сплячки», то пройде повз так звану скелю Койпера, де вчені шукатимуть нові цілі для спостережень зблизька.

Раніше ми повідомляли про те, як темна матерія може пояснити загадкову аномалію «Піонера».