Чорна діра в центрі Чумацького Шляху утворила гігантський «димар»

Використовуючи рентгенівську обсерваторію NASA Chandra, астрономи виявили щось на кшталт витяжного отвору або димаря, через який виривається гарячий газ, що виходить з центру Чумацького Шляху. На думку науковців, цей «димар» створений виверженнями з надмасивної чорної діри, відомої як Стрілець А* (Sgr A*).

Chandra
Збільшена версія зображення, зробленого рентгенівським телескопом Chandra, де помітно розташування «димаря» в центрі Чумацького Шляху. Джерело: NASA/CXC/Univ

Центр Чумацького Шляху розташований приблизно за 26 тис. світлових років від Землі. «Димар» орієнтований перпендикулярно до спірального диска Галактики. Астрономи визначили його місцеперебування, використовуючи рентгенівські дані з космічних апаратів Chandra та XMM-Newton, а також радіовипромінювання, зафіксоване радіотелескопом MeerKAT.

Останні дані Chandra показують кілька рентгенівських хребтів, що нагадують стінки циліндричного тунелю, який спрямовує гарячий газ вгору. Нещодавно знайдений витяжний отвір розташований приблизно за 700 світлових років від центру Галактики, близько до верхівки «димаря».

Вчені вважають, що витяжний отвір утворився після зіткнення гарячого газу з більш холодним газом. Це зіткнення створило ударні хвилі, які надають стінкам отвору рентгенівського блиску. Ліва сторона витяжного отвору, ймовірно, яскравіша, оскільки газ вдаряється об стіну тунелю під прямим кутом і з більшою силою. Напрямок «димаря» та іншого рентгенівського «димаря», що спрямований у протилежний бік від центру Галактики, збігається з пухирями Фермі та eROSITA. Гарячий газ, що рухається вгору, може концентруватися біля випускного отвору, допомагаючи формувати структуру бульбашок.

Зображення із анотаціями, що показує розташування димоходу.
Зображення з анотаціями, що показує розташування «димаря». Джерело: NASA/CXC/Univ

На думку дослідників, гарячий газ утворився через падіння матеріалу в чорну діру Стрілець А*, за яким слідували виверження, що виштовхували газ вгору по свого роду димоходу. Однак точна частота цих вивержень залишається невідомою.

Раніше ми повідомляли про те, що на орбіті навколо чорної діри у центрі Чумацького Шляху знайдена гаряча газова бульбашка.

За матеріалами interestingengineering.com