Вчені дослідили гігантські галактичні бульбашки

Астрономи дослідили дві гігантські бульбашки активного у радіодіапазоні газу, які підіймаються над та під центром Чумацького Шляху. Вони з’ясували, що причиною їхнього утворення стала не надмасивна чорна діра у центрі Галактики, а зореутворення поблизу від неї.

Радіобульбашки
Радіобульбашки. Джерело: www.sci.news

Загадкові радіобульбашки

У дослідженні, нещодавно опублікованому в Nature Astronomy, команда під керівництвом вчених з університету штату Огайо змогла показати, що дві гігантські бульбашки, які підіймаються над та під центром Чумацького Шляху, є не зовсім тим, чим вони здавалися досі.

Про існування цих колосальних структур вчені нічого не знали до останнього часу, оскільки у видимому спектрі та близьких до нього частинах діапазону вони невидимі. Виявити їх допоміг лише європейський рентгенівський телескоп eRosita. На честь нього їх інколи й називають.

Ці бульбашки існують у розрідженому газі, який оточує Галактику. Вчених він давно цікавить, адже потоки у ньому зрештою збагачують її речовиною. Тож вони прагли зрозуміти, чим цей газ відрізняється від решти, що такого інтенсивного радіовипромінювання не породжують.

Як зорі створили гігантські бульбашки

Астрономи провели новий аналіз, використовуючи спостереження, зроблені супутником Suzaku, спільною місією NASA та Японського агентства аерокосмічних досліджень. Проаналізувавши 230 архівних спостережень, зроблених між 2005 і 2014 роками, вони змогли вперше схарактеризувати дифузне радіовипромінювання бульбашок eRosita.

Раніше вважалося, що причиною їхнього радіовипромінювання є нагрів газу, який здійснюють високоенергетичні потоки речовини, що надходять від надмасивної чорної діри Стрілець А*, яка розташована в центрі Чумацького Шляху.

Однак дослідження показали, що температура всередині бульбашок нічим не відрізняється від решти дифузного газу, що оточує нашу Галактику. Натомість його щільність виявилася значно вищою у порівнянні з рештою досліджених регіонів. Це добре узгоджується з досі менш популярною теорією про те, що причиною утворення бульбашок є не чорна діра.

«Наші дані підтверджують теорію про те, що ці бульбашки, швидше за все, утворюються через інтенсивне зореутворення в центрі Галактики, а не через активність об’єкта Стрілець А* в центрі Галактики», — сказав Сміта Матур, один зі співавторів дослідження.

Центр Чумацького Шляху дійсно є одним з найактивніших регіонів зореутворення. І світило під час народження може викидати у космос велику кількість гарячого газу. Але як усе це може призвести до утворення таких колосальних об’єктів, як бульбашки eRosita, зможуть показати тільки наступні дослідження.