Карликова галактика Стрільця створила гамма-бульбашку

Над центром Чумацького Шляху підіймається пара активних у гамма-діапазоні бульбашок. Вчені дійшли висновку, що принаймні одну з них створило випромінювання від карликової галактики Стрільця.

Гамма-бульбашки
Гамма-бульбашки над Чумацьким Шляхом. Джерело: Рhys.org

Бульбашки над центром Чумацького Шляху

Атмосфера Землі ефективно захищає нас від гамма-променів, дозволяючи життю існувати на поверхні планети. Але вона ж закриває від нас більшість явищ, які прикрашають Всесвіт у цій області спектра. Тому до 2010 року, коли на орбіту вивели обсерваторію Fermi, ніхто не знав, що над і під площиною Чумацького Шляху підіймаються дві велетенські бульбашки.

Вони закривають собою 10 відсотків неба, але випромінюють тільки у гамма-діапазоні. Оскільки розташовані вони над центром Чумацького Шляху, то їхню появу зазвичай пояснюють активністю чорної діри Стрілець А*. Багато інших чорних дір випромінюють на цих довжинах хвиль завдяки поглинанню великої кількості речовини.

Дослідники почали шукати підтвердження цієї теорії та нібито знайшли два струмені, які відходять від бульбашок у центр Чумацького Шляху. Але детальніші дослідження показали, що якщо у північній бульбашці справді існує така структура, то у південній вона виявилася ілюзією. Замість того всередині неї існує структура, схожа на кокон.

Карликова галактика Стрільця

У новому дослідженні вчені дійшли висновку, що за появу південної бульбашки може відповідати карликова галактика Стрільця, яка обертається навколо Чумацького Шляху. Якщо дивитися із Землі, то вона розташована у тій самій області неба, що й активне у гамма-діапазоні утворення.

Очевидно, що бульбашку «підігріває» випромінювання, яке надходить звідкись ззовні. Але його джерело досі залишалося незрозумілим. Спочатку вчені підозрювали, що цим джерелом є темна матерія, яка оточує Чумацький Шлях та його супутники. Але спостереження показали, що «кокон» всередині бульбашки точно відповідає місцю на небі, де розташована галактика Стрільця. Тобто джерела перебувають десь між її зір. І у вчених є лише один кандидат на їхню роль. Це — мілісекундні пульсари, нейтронні зорі, що обертаються надзвичайно швидко. Вони є природними прискорювачами частинок.

Карликова галактика Стрільця, яку розірвав Чумацький шлях
Карликова галактика Стрільця. Джерело: Aya Tsuboi, Kavli IPMU, Author provided

Варто також зазначити, що карликова галактика Стрільця є залишком значно більшої зоряної системи. Вона свого часу була розірвана на частини гравітацією Чумацького Шляху. Про цю подію свідчать зорі, які колись були її частиною, а зараз перебувають у потоках, які оточують нашу Галактику.

Приєднуйтесь: https://t. me/ustmagazine