Навколо чорної діри в центрі Чумацького Шляху закручуються потужні магнітні поля

Телескоп горизонту подій отримав нове зображення надмасивної чорної діри Стрілець А*, розташованої в центрі нашої галактики. Завдяки йому вчені дізналися, що навколо цього об’єкта закручуються потужні магнітні поля.

Чорна діра Стрілець А*
Чорна діра Стрілець А*. Джерело: phys.org

Нове зображення чорної діри

Вчені з Гарвардського та Смітсонівського університетів опублікували дослідження, яке розкрило факт незвичної поведінки магнітних полів у самому центрі Галактики. Основою його стало нове зображення надмасивної чорної діри Стрілець А*, отримане Телескопом горизонту подій.

Раніше цей віртуальний, але дуже потужний інструмент вже отримував зображення монстра, що розташований у центрі Чумацького Шляху на відстані у 27 тис. світлових років від нас. Проте тоді воно було нечітким. Нинішнє ж дозволяє розгледіти спіральні структури в акреційному диску.

Вони, на думку вчених, свідчать, що навколо Стрільця А* існує надзвичайно потужне магнітне поле, яке взаємодіє з плазмою в акреційному диску. Воно також може створювати передумови для існування потужних струменів, які ми поки що не бачимо.

Магнітні поля

Раніше Телескоп горизонту подій вже показував науковцям щось подібне. Мова про перше в історії фото чорної діри. Тоді астрономи вивчали монстра в центрі галактики М87. І на зображенні справді видно спіральні структури, вочевидь спричинені сильними магнітними полями.

Проте М87 майже в 1000 разів масивніша за Стрілець*А. Тому вчені традиційно думали, що чорна діра в центрі Галактики дуже спокійна. Проте тепер вони бачать подібність між цими об’єктами. Схоже, що надзвичайно потужні магнітні поля є їхньою невіддільною складовою, і саме вони відповідальні за поведінку плазми в акреційному диску.

При цьому магнітні поля сильно поляризують плазму, примушуючи електрони коливатися в одній площині. Саме тому тільки в поляризованому світлі й можна добре побачити спіральні структури акреційного диска.

Нові можливості

Розширення ngEHT дозволить масиву створювати фільми надмасивних чорних дір у реальному часі в масштабах горизонту подій. Ці зображення допоможуть зрозуміти детальну структуру та динаміку поблизу горизонту подій, привернувши увагу до особливостей «сильного поля» гравітації, передбачених загальною теорією відносності, а також взаємодії акреції та релятивістського реактивного запуску, який формує великомасштабні структури у Всесвіті.

Тим часом концепція місії Black Hole Explorer (BHEX) поширить EHT у просторі, створюючи найчіткіші зображення в історії астрономії. BHEX дозволить виявити та отримати зображення «фотонного кільця» — чіткої кільцевої структури, утвореної сильно лінованим випромінюванням навколо чорних дір.

Властивості чорної діри відображаються на розмірі та формі фотонного кільця, розповідаючи вченим про маси та обертання десятків чорних дір, своєю чергою показуючи, як ці дивні об’єкти ростуть і взаємодіють із галактиками-господарями.