Чи загрожує Землі «загублений астероїд» 2007 FT3?

Астероїдна небезпека — єдина космічна загроза для Землі, проти якої ми вже маємо хоч якийсь захист. Звичайно, методи відхилення малих тіл Сонячної системи від курсу зіткнення з нашої планетою ще далекі від досконалості, але вони вже встигли довести свою ефективність на прикладі зіткнення зонда DART з астероїдом Діморф. Так чи інакше, щоб якось вплинути на траєкторію небезпечного об’єкта, потрібно як мінімум знати його точне положення у міжпланетному просторі, а отже — уважно стежити за ним за допомогою наземних і орбітальних телескопів. На жаль, це вдається не в усіх випадках.

Астероїд 2007 FT3 був виявлений 20 березня 2007 року на оглядових зображеннях небесної сфери, отриманих на обсерваторії Маунт Леммон (штат Аризона). На жаль, простежити його вдалося впродовж занадто короткого проміжку часу — менше двох діб. Тому його орбіта була обчислена дуже неточно й не дозволила передбачити рух цього тіла достатньо далеко в майбутнє, щоб знайти його згідно з передбаченнями. Оцінки розміру 2007 FT3 також лежать у досить широкому діапазоні — від 270 м до половини кілометра.

Розрахунки вказували, що орбіта нового об’єкта має сильно наближатися до земної у точці, яку наша планета проходить 2–3 жовтня. Їхнє наступне «побачення» мало відбутися 2013 року, й саме тоді астрономи отримували можливість перевідкрити загублений астероїд, користуючись його порівняно високим блиском і швидким рухом на тлі зір. У пошуках взяли участь кілька американських і австралійських обсерваторій, але безрезультатно.

Неважко зрозуміти, що з плином часу з моменту останнього спостереження точність передбачення положення небесного тіла падає. Тому для зближення з 2007 FT3, «запланованого» на 2–3 жовтня 2019-го, астрономи розрахували мінімальну відстань до Землі порядку 0,15 а.о. (22 млн км), але можливе відхилення було приблизно вдвічі більшим. Тобто у вказану дату об’єкт міг опинитись у довільній точці сфери радіусом 40 млн км, всередині якої перебувала й наша планета. Це означало ймовірність зіткнення на рівні однієї сорокамільйонної — тобто квадрату відношення цього радіусу до відповідного показника Землі. Як ми вже знаємо, астероїд знову «розминувся» з нею, але й до поля зору телескопів, що вели його пошуки, він теж не потрапив.

Орбіти планет земної групи й астероїда 2007 FT3

5 жовтня 2024 року, згідно з розрахунками, «побачення» з 2007 FT3 може відбутися знову. Точність визначення взаємного положення Землі й астероїда продовжує знижуватись, а отже, зменшується й імовірність зіткнення. Космос достатньо великий, аби в ньому без проблем «розминулися» навіть набагато більші тіла, тому єдине, чого вчені очікують від передбаченого зближення — так це того, що загублений «небесний камінь» нарешті знайдуть і визначать його точну орбіту, після чого він отримає офіційний номер і назву.

Між іншим, в історії астрономії вже був випадок такої «втрати», віднайденої аж за 66 років. На фотопластинці, відзнятій 28 жовтня 1937 року на Гайдельберзькій обсерваторії, її співробітник Карл Райнмут помітив довгий чорний трек об’єкта, що пролетів дуже близько від Землі — як ми тепер знаємо, на відстані 740 тис. км. Подальшим спостереженням завадила погана погода, а телеграфні повідомлення, надіслані до інших обсерваторій, надійшли занадто пізно. Загадковий астероїд назвали на честь давньогрецького бога торгівлі та мандрівників Гермеса, але номер 69230 йому присвоїли аж у 2003-му, коли його випадково перевідкрили під час огляду неба в межах проєкту LONEOS. Екстраполяція орбітального руху астероїда в минуле дозволила виявити ще одне зближення з нашою планетою, що сталося 26 квітня 1942-го — тоді нас відділяло від нього лише 635 тис. км (менше двох середніх радіусів місячної орбіти). Щоправда, в той час у зв’язку з подіями Другої світової війни астрономічні спостереження велись епізодично, і шанс перевідкрити це небесне тіло був утрачений. Жодного зіткнення з ним тоді, очевидно, не сталося.

Радіолокаційні зображення астероїда Гермес, отримані у жовтні 2003 року, дозволили встановити, що він являє собою подвійну систему. Джерело: Jean-Luc Margot

Гермес, орбіта якого нахилена до екліптики на 6°, є набагато більшою потенційною загрозою для Землі, ніж 2007 FT3, у якого цей показник складає приблизно 27°. До того ж, як уже відомо, він являє собою подвійну систему з двох тіл розміром 630 і 550 м, тобто фактично він удвічі більш небезпечний. Але стосовно нього засоби масової інформації ніколи особливого галасу не підіймали, хоч це тіло й лишалося «непоміченим» майже 66 років, продовжуючи пролітати від нас дуже близько за мірками Сонячної системи. Тож усі прогнози стосовно «зіткнення 5 жовтня» насправді орієнтовані лише на гучні заголовки…

Як ми вже раніше писали, в кінці січня до Землі наблизиться періодична комета Цзицзіньшань-1.