DART врізався в астероїд. Що далі?

Зонд DART врізався в астероїд Діморф, як і було заплановано. Майже до останньої секунди він передавав його зображення зі своєї головної камери. Тепер вчені спостерігатимуть за його ціллю, щоб зрозуміти, як змінився її рух.

Зіткнення з астероїдом Діморф
Астероїд Діморф перед зіткненням

Зіткнення DART з астероїдом відбулося за планом

NASA успішно здійснила зіткнення апарата DART з астероїдом Діморф. Сталося це 27 вересня о 2:14 за київським часом. За годину до того агенція розпочала трансляцію події, яка велася з Центру управління польотами та з камери на борту самого зонда.

Камера передавала знімки кожні кілька секунд, тож усі охочі могли побачити, як Діморф поступово виростає від невеличкої цятки до вкритої камінням рівнини. А потім сигнал від DART зник, що свідчило про те, що він врізався в поверхню своєї цілі.

За подією стежили кілька космічних апаратів. Кубсат LICIACube спостерігав її зблизька, але на ньому є лише невелика антена, тож знімки зіткнення надходитимуть ще кілька тижнів. Космічні телескопи Hubble та James Webb дивилися на неї здаля, і що вони змогли побачити — досі невідомо.

Крім того, зіткнення намагалися спостерігати приблизно 30 обсерваторій по всій земній кулі. А ось неозброєним оком дивитися було марно, і зовсім не через хмарне небо. Враження цілі відбулося на відстані 11 млн км від Землі, й вона занадто мала, щоб її можна було розгледіти навіть у невеликий телескоп.

Результати місії

При цьому говорити, що місія була повністю успішною, поки що зарано. Хоча вона часто подається як випробування протисупутникової зброї, такою DART не є. Його удар не міг рознести Діморф на шматки навіть теоретично.

Максимумом шкоди, який об’єкт розміром з автомобіль міг нанести астероїду діаметром 160 м, могла б бути лише невеличка воронка на його поверхні. NASA сподівається, що їм вдалося змінити швидкість обертання Діморфа навколо Дідима на 1 відсоток.

Але цей прогноз сильно залежить від складу Діморфа. Різні моделі дають різні прогнози. Спостереження за астероїдами впродовж найближчих тижнів дадуть змогу встановити, яка ж із них правильна.

Дослідження пари Дідим-Діморф триватимуть ще 6 місяців, поки через орбітальний рух вона не сховається за Сонцем. А за кілька років до неї підлетить місія Hera, яка зможе не тільки оцінити наслідки події, але і знайти уламки DART.

За матеріалами www.nasa.gov, spacenews.com