«Чарівні острівці» Титана виявились згустками органічних молекул

Коли космічний апарат Cassini здійснив радіолокаційне сканування поверхні супутника Сатурна Титана, результати неабияк вразили та захопили науковий світ. Зонд виявив гігантські озера та моря з рідкого метану. Також серед водойм були помічені невеликі острівці, які були названі чарівними через їхню незвичність. Тепер команда науковців вважає, що острівці можуть бути нічим іншим, як згустками органічних молекул. Ці молекули спершу утворились в атмосфері, потім випали у вигляді опадів та накопичуються в озерах та морях, плаваючи на їхніх поверхнях.

Cassini
Зображення Титана, зроблене космічним кораблем Cassini, показує вуглеводневі озера і моря під товстим шаром атмосфери супутника. Авторство: NASA / JPL-Caltech

Подорож Cassini за 3,5 млрд км

Зонд Cassini вирушив у свій космічний шлях у жовтні 1997 року, здійснивши подорож вже на той час несхожу на жодну іншу в космосі. На своєму шляху він подолав неймовірну відстань у 3,5 млрд км, використовуючи гравітаційне прискорення Венери, Землі, Юпітера. Таким чином влітку 2004 року він прибув до Сатурна.

Місія на Сатурні тривала цілих 14 років і завершилася 15 вересня 2017-го, коли Cassini занурився в атмосферу газового гіганта. Протягом цього періоду зонд облетів Сатурн 290 разів, детально вивчив його супутники та здійснив відкриття ще семи невідомих раніше об’єктів.

Титан
Супутник Сатурна Титан. Зображення: SpaceEngine

Особливий інтерес викликав зонд Huygens, який відокремився від Cassini з метою дослідження атмосфери Титана, найбільшого супутника Сатурна, що вражає своєю величчю, перевищуючи навіть розміри нашого Місяця та планети Меркурій. Але особливість Титана полягає в його щільній атмосфері та наявності водойм на поверхні.

Розгадка знахідки Huygens на Титані

Атмосфера Титана також викликає зацікавленість науковців через її здатність перетворювати гази, такі як метан та азот, на органічні сполуки. Команда під керівництвом Сінтіни Юу з Техаського університету провела низку досліджень, щоб розгадати цей процес, зокрема, коли ці сполуки досягають поверхні Титана.

Дивовижним виявилося те, що органічні сполуки відображаються у вигляді твердих частинок навіть на поверхні озер. Це викликало інтерес у науковців, і вони розпочали систематичне дослідження цього явища.

Радарне зображення північного полюса Титана. Джерело: NASA/JPL-Caltech/ASI/Cornell

Пористість твердого матеріалу, який потрапляє на поверхню й опиняється в озерах Титана, виявилася ключовою для розуміння цих явищ. Якби ці частинки були структуровані як губка, тобто містили більше порожнього простору, вони просто плавали б на поверхні. З іншого боку, якби вони були твердими тілами, їхня здатність плавати залежала б від структури; в іншому випадку, вони просто опускалися б на дно водойми.

Однак не всі таємниці Титана розгадані. Тимчасові яскраві плями, помічені на радарах і охрещені як «острови», залишаються предметом подальших досліджень та роздумів учених. Вони являють собою таємничі об’єкти, що здаються лише тимчасовими явищами, й розгадка їхньої природи може призвести до нових відкриттів у галузі астрофізики та хімії віддалених світів.

Раніше ми повідомляли про те, що швидкість річок на Титані виявилась дуже схожою на земну.