James Webb розгледів хмари на Титані

Космічний телескоп James Webb зміг побачити дві хмари на супутнику Сатурна Титані, одна з яких розміщувалася над морем Кракена. Наземні телескопи підтвердили їхнє існування. Тепер вчені сподіваються дізнатися їхній точний хімічний склад.

Титан, яким його бачить James Webb
Два зображення Титана, отримані James Webb. Джерело: www.space.com

James Webb спостерігає за Титаном

Космічний телескоп James Webb, який почав свої спостереження цього року, вивчає не тільки об’єкти за межами Сонячної системи. 4 листопада вчені спрямували його на супутник Сатурна Титан.

Титан — найбільший супутник Сонячної системи та єдиний, який має потужні атмосферу та гідросферу. В умовах низьких температур їх утворюють вуглеводні — речовини, що на Землі складають поклади природного газу.

James Webb побачив диск супутника в інфрачервоних променях. А на ньому — ділянки з різним альбедо, тобто відбивною здатністю. Дві з них виявилися хмарами, які складаються з дрібних крапельок вуглеводнів, що розташовані на певній висоті.

Одна з них розміщувалася над морем Кракена — велетенською водоймою площею близько 400 тис. км2, яка заповнена рідкими вуглеводнями. Цілком можливо, що вона утворилася з його випаровувань.

Подальші дослідження хмар

Для того, щоб перевірити свої спостереження, вчені застосували телескоп в обсерваторії Кека на Гаваях. Попри те, що різниця між двома спостереженнями складала дві доби, він теж побачив дві хмари приблизно на тих самих місцях.

Порівняння зображень від James Webb та телескопу в обсерваторії Кека
Порівняння зображень від James Webb та телескопа в обсерваторії Кека. Джерело: www.space.com

Щоправда, вчені досі не впевнені, чи це справді ті самі хмари, чи дві інші, що утворилися на їхньому місці. Атмосфера Титана за теперішніми уявленнями має бути достатньо бурхливою. Та й у північній півкулі Титана, де їх побачили зараз, середина літа. Тож вітри у ній мають бути відчутними.

Крім того, вчені ще не завершили обробку даних від космічного телескопа. Адже він спостерігав за Титаном не тільки своєю основною камерою NIRCam, але і за допомогою спектрографа ближнього інфрачервоного спектра NIRSpec, який дозволяє точно дізнатися їхній хімічний склад.

У травні 2023 року James Webb повернеться до досліджень Титана. Цього разу він спостерігатиме за ним за допомогою свого інструменту середнього інфрачервоного діапазону MIRI. Ці дослідження допоможуть краще планувати наступні місії у систему Сатурна.